23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DTL’s forpost i nord

Midt/Nord: Det er ofte landsdækkende emner, der optager medlemmerne, når de ringer til regionskontorerne. Her ved konsulenterne en lille smule om det meste.

Midt/Nord: Det er ofte landsdækkende emner, der optager medlemmerne, når de ringer til regionskontorerne. Her ved konsulenterne en lille smule om det meste.

Af Gwyn Nissen

Når politiet banker på, når Skat sender et brev, når en medarbejder skal fyres eller en anden hyres, så har omkring 1000 vognmænd i Region Midt/Nord en sparringspartner at trække på.

- Vi bliver brugt til alverdens ting – stort set alt, hvad man kan støde på i vognmandsbranchen, siger Poul Erik Pedersen, konsulent ved Dansk Transport og Logistiks regionskontor Midt/Nord i Viborg.

Problemstillingerne i regionen er typisk de samme som i resten af landet.

- Man kan sige, at vi skal vide en lille smule om det meste. Vi ved ikke alt, men det vi ikke kan løse her og nu, kan vi finde de rette folk til at løse, siger Poul Erik Pedersen.

DTL-regionen trækker dels på DTL’s egne eksperter i København, dels på ekspertise i Dansk Erhverv – eller om nødvendigt andre steder.

- Mange bruger os som sparringspartnere, når de skal have løst et problem, siger DTL-konsulenten, der ikke lægger skjul på, at de seneste måneders krise i branchen har været med til at sætte dagsordenen.

- Vi har været involveret i rigtig mange afskedigelsessager, da vi også rådgiver omkring arbejdsgiverforhold, men heldigvis ser det ud til at vende. Vi har stadig flere der efterspørger ansættelsesaftaler, bemærker Poul Erik Pedersen.

Landsemner

De store samtaleemner på landsplan er også det, der optager vognmændene i Midt- og Nordjylland.

- Vi kan godt mærke, at – som politiet siger – kontroltrykket stiger. Der er stadig flere vognmænd, der får indkaldt skiverne til kontrol, og det afføder som regel en række spørgsmål, som vi kan hjælpe dem med, siger Poul Erik Pedersen.

For vognmanden handler det om, at få mere at vide om proceduren og hvad de kan gøre. De mangler ofte nogen at sparre med om disse ting.

Han peger på, at vognmænd ofte er irriteret over det objektive ansvar, som gør vognmændene ”medskyldige” i chaufførernes banale forseelser.

- Det kan jeg sådan set godt forstå. Det ville chefen i en fabrik også være, hvis han risikerede en bøde på 6000 eller 9000 kroner, fordi hans medarbejdere har glemt at stille uret til sommertid, siger Poul Erik Pedersen. Selvfølgelig skal regler overholdes, men at glemme at stille på en knap kan vel næppe være så stor en trussel for trafiksikkerheden, at det berettiger til bøder af den størrelse.

Nærhed

Det er også her, at nærheden til medlemmerne kommer ind.

Kunne i ikke lige så sidde i København – så kunne vognmanden ringe dertil?

- Mange af dem, der bruger os, kender os personligt – og vi kender dem. Vi gør meget ud af at komme ud til dem og til møder, og vi har en klar fornemmelse af, at vognmændene er glade for, at der sidder nogle mennesker tæt på dem, siger Poul Erik Pedersen.

Bag DTL Region Midt/Nord står i alt 14 lokale vognmandsforeninger i området.

Et af de områder, som regionen har beskæftiget sig med i den senere tid, er modulvogntogsnettet. Her i fase 2 bliver havnene i Grenå og Hanstholm (via Herning/Ikast og Mors) koblet på nettet.

- Og vi har også en række virksomheder, der er interesseret i at udnytte muligheden for at blive koblet på nettet i ”fase 3”, siger Poul Erik Pedersen.

Det er såvel virksomheder og transportcentre, der ligger klos op af modulvogntogsnettet, som firmaer, der er længere fra nettet, som ønsker hjælp til udformning af ansøgningen.

Miljøspørgsmål

Andre aktuelle spørgsmål, som DTL-konsulenterne i denne tid diskuterer med vognmændene er de nye miljøzoner.

Aalborg har netop taget hul på sin og til september 2010 følger Århus trop. Det vil givetvis skabe øget travlhed på Viborg-kontoret.

- Der er mange vognmænd med forholdsvis nye biler med euro 3-motorer, der er bitre over, at de skal i gang med en dyr eftermontering af partikelfiltre, men der er ingen vej uden om, siger Poul Erik Pedersen og peger på, at det kan bliver en dyr fornøjelse at blive snuppet uden filter - eller uden gyldig vignet.

- Til gengæld kan vi hjælpe med tilskudsansøgningen til partikelfiltre. Men det skal altså ske inden arbejdet begynder – ellers kan man ikke få noget tilskud, advarer Poul Erik Pedersen.

Regionskontor

DTL’s Region Midt/Nord dækker de fire gamle amter Nordjylland, Ringkøbing, Viborg og Århus.

Kontoret ledes af Bendt Thorup og har derudover konsulent Poul Erik Pedersen samt sekretærerne Lene Berthelsen og Bente Lykke Christiansen tilknyttet.

Derudover samarbejder kontoret med tre freelancemedarbejdere omkring trafiksikker-virksomhed og en freelancemedarbejder omkring sikkerhedsrådgivning.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|