23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

GateHouse – havets vogtere

Fuld fart frem: Software udviklet i Nørresundby er med til at gøre verdens have og havne et sikrere sted at færdes.

Fuld fart frem: Software udviklet i Nørresundby er med til at gøre verdens have og havne et sikrere sted at færdes.

Af Gwyn Nissen

Når den amerikanske kystbevogtning US Coast Guard holder styr på farvandene omkring USA, så sker det med teknologi udviklet i Nordjylland. Og når havnemyndighederne i New York holder styr på hundredvis af skibe ved kaj, så sker det ligeledes på baggrund af løsninger udviklet i det nordjyske.

Gennem en årrække har GateHouse udviklet og solgt maritime software-løsninger til kystbevogtninger i en række lande, til internationale havne samt til søfartsmyndigheder.

Nørresundby-virksomhedens styrke ligger i at håndtere store mængder data og gøre disse tilgængelig for brugerne, så de både hurtigt og sikkert kan træffe de nødvendige dispositioner.

Travle farvande

Et af de områder, som GateHouse opererer i, er sikkerheden til søs. Reguleringen af skibstrafik er om muligt endnu mere kompliceret end regulering af landevejstrafikken. Men også på vandet er der – populært sagt - kryds, rundkørsler og lys til at sikre en fornuftig adfærd.

- Vi har været med til at udvikle systemer og værktøjer til trafikseparering på vandet, siger afdelingsdirektør Lars Mohr Jensen.

Trafikken til søs bliver desuden forstyrret af havvindmølleparker, boreplatforme, broer og skibsforlis, som kræver mere regulering af skibstrafikken – men også advarselssystemer, som bygger på det elektroniske identifikations-system AIS, som er installeret i stort set alle skibe i dag.

- Her kan operatører af boreplatforme eller broer modtage advarsler eller sende advarsler til skibe, der kommer for tæt på, forklarer Lars Mohr Jensen.

Trusler fra havet

På samme måde modtager også US Coast Guard informationer fra GateHouse-systemer, der overvåger skibstrafikken ud for USA’s kyst.

- Det kan være svært at holde øje med titusindvis af skibe, men ved at definere, hvornår et skib udgør en trussel, kan kystbevogtningen koncentrere sig om nogle få skibe og arbejde mere målrettet, siger Lars Mohr Jensen, der ikke lægger skjul på, at efterspørgslen efter den slags overvågningssystemer har været stigende siden 11. september 2001.

Systemet er også i anvendelse i forbindelse med opsporing af for eksempel miljøsyndere på havet:

- Ved at tage en prøve af en forurening og dernæst ved hjælp af vore systemer finde ud af, hvilke skibe har passeret området, kan man matche forureningen med synderen, forklarer Lars Mohr Jensen.

Det virker ikke kun i praksis – og holder i retten – det virker også præventivt, at søfolk i dag ved, at der er stor chance for, at de bliver afsløret, hvis de forurener.

Havnens hverdag

GateHouse’ track and trace-systemer følger skibe helt til dørs ind til havnene. De største havne herhjemme samt kæmpehavne i udlandet bruger det nordjyske firma for at få en optimal havnedrift.

De nordjyske softwareudviklere er opmærksomme på, at ethvert ekstraløft på havnen eller gods der skal flyttes, er forbundet med store ekstraudgifter.

- Derfor er kommunikationen med skibene afgørende, så havnen for eksempel i god tid kan give et skib besked om, at det godt kan sejle lidt langsommere, fordi havnen ikke er klar før en halv time senere – eller omvendt, siger Lars Mohr Jensen.

Derudover slipper havnene i dag for fysisk at sende en medarbejder rundt for at regne af med skibene. Ikke uvæsentligt i en havn som for eksempel New York med tusindvis af skibe. Ved hjælp af oplysninger fra AIS-systemet bearbejder GateHouse-systemer de nødvendige data – helt frem til fakturering af havneafgifterne.

En sidegevinst er, at skader opstået på kaj-anlæg ved påsejlinger også afsløres.

- Tidligere hang mange havne selv på regningen, men ved at kunne bevise, hvem der er sejlet ind i kajen, kan regningen sendes videre og havnene sparer mange penge, understreger afdelingsdirektøren fra GateHouse.

Visionære kunder

GateHouse har bevidst valgt at samarbejde med en række visionære kunder.

- Det er strategiske partnere, som kan åbne dørene for os andre steder i verden, siger Lars Mohr Jensen.

Det danske og det svenske farvandsvæsen er blandt kunderne, og det samme er den britiske og amerikanske kystbevogtning samt de største havne i Danmark, New York, Galveston og Bremerhaven.

- Vi skal hele tiden være et hestehoved foran og vide, hvilke data vore kunder har behov for at trække ud, siger Lars Mohr Jensen.

GateHouse A/S

GateHouse A/S blev etableret i 1992 af Michael Bondo Andersen, der er administrerende direktør i GateHouse. Michael Bondo Andersen ejer 60 procent af GateHouse, mens medarbejderne har 30 procent af aktierne og en investor 10 procent.

Selskabet har omkring 85 medarbejdere, hvoraf omkring tre fjerdedele har en længerevarende uddannelse.

GateHouse har stort set været i fremgang siden etableringen for 17 år siden. Omsætningen toppede i 2006/07 med knap 72 millioner kroner og et overskud på godt 10 millioner kroner.

GateHouse arbejde med software-udvikling inden for satellitkommunikation, tracking, kystovervågning, flådestyring og forsvaret.

Senest har GateHouse lanceret sit landbaserede flådestyringssystem ghTrack - i første omgang Danmark siden på en række eksportmarkeder.

AIS

Automatic Identification System bruges til identifikation og lokalisering af skibe. AIS gør det muligt for skibe, havne og myndigheder at udveksle informationer elektronisk om blandt andet skibets, dets last, position, hastighed, kurs, mål mm.

AIS-systemet skal dels øge sikkerheden ved at være en hjælp for skibsføreren og dels er det muligt for søfartsmyndigheder, kystbevogtning mm. at følge skibene til vands.

Skibe der fragter mere end 300 ton og samtlige passagerskibe skal være forsynet med AIS.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|