23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

God dialog er vejen frem

KranBlok: DTL ønsker udbygning af samarbejdet med Vejdirektoratet til også at omfatte kommuner.

KranBlok: DTL ønsker udbygning af samarbejdet med Vejdirektoratet til også at omfatte kommuner.

Af Finn Bjerremand

Det er ikke kun menneskemasserne og dagligvarerne der skal frem i hverdagen. Der er i stigende grad behov for særtransporter af store, lange eller tunge ting. Men det har vist sig ikke altid at være lige let.

- I Danmark har vi en storindustri, der har behov for at få flyttet store emner, maskiner, transformatorer, vindmøller, skibsdele, store motorer, mejetærskere, både og meget andet, lyder det fra KranBlok Erfa – en gruppe kran og blokvognsspecialister under Dansk Transport og Logistik.

Erfa-gruppen har en god dialog med Vejdirektoratet, der står for det overordnede vejnet (fortrinsvis motorvejene) i Danmark, men det kniber med dialogen med kommunerne.

- DTL har et godt samarbejde med Vejdirektoratet og ønsker en udbygning af dette samarbejde til hele det danske vejnets aktører, så der igennem dialog og samarbejde kan tages hensyn til de forskellige brugere, påpeger KranBlok Erfa.

Erfa-gruppen opfordrer blandt andet myndighederne til at koordinere indsatsen for de fire rutenet for omfangsrige transporter, tunge transporter, modulvogntog og farligt gods. Der er nemlig i forvejen stort sammenfald for de tre af rutenettene for omfangsrige/tunge/modul-transporter.

Godt samarbejde

På statsvejnettet deltager Kran Blok i en følgegruppe under Vejdirektoratet for særtransporter, hvor en stor del af de problemer, der kan være, eller udviklinger og nye tiltag debatteres.

På det kommunale vejnet er der en række kommunale vejkontorer, hvor DTL deltager med lokale folk. Derudover er der flere grupper under de forskellige vejinstanser, der indkalder til møder, når en rute, bro eller rundkørsel skal ændres eller nybygges.

- DTLs erfaring er, at der er rigtig mange kommuner, der kontakter den lokale vognmandsforening for at diskutere udformningen af en rundkørsel eller tilkørsel til et industriområde. Dette samarbejde er i sin vorden, og DTL har et ønske om at komme i større dialog end i dag, når der sker ændringer på vejene, hvad enten det er en statsvej eller en kommunalvej, der er tale om, lyder det fra KranBlok.

DTL og KranBlok har oplevet nogle gode byggerier, hvor en særtransport fysisk kunne passere uden problemer. Men man har så efterfølgende opsat skilte, belysning og lignende, som har gjort passagen overordentlig vanskelig for særtransporter.

Det har skabt en del henvendelser og vrede hos særtransportører, der bruger trafikken.dk for at forhøre sig, hvor der er vejarbejder. De er blandt andet blevet overrasket over kommunale vejarbejder, der ikke er blevet indrapporteret.

Dyre fejl

Der findes også eksempler på, at det er gået galt ved bygning af selve rundkørslen, hvor det efterfølgende har vist sig, at særtransporter ikke kunne passere.

Forinden en eventuel ombygning vil det derfor være hensigtsmæssigt at rådføre sig med branchen, så der ikke efterfølgende skal ombygges. Flere af DTLs medlemmer har f.eks. stillet lastbiler til rådighed for prøvegennemkørsler, så man ved selvsyn har kunnet se, hvor placering af f.eks. belysning og skiltning skulle være.

- Men ikke alle projekter bliver vendt med DTL, og det kan skabe uheldige situationer, hvor der efterfølgende skal ændres på et vejforløb, ofte med store omkostninger til følge, påpeger KranBlok.

fba@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03