23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mindre pisk – mere gulerod, tak

Vi er godt halvvejs gennem et 2009, som trafikpolitisk bød på lidt af en genoprejsning.

Vi er godt halvvejs gennem et 2009, som trafikpolitisk bød på lidt af en genoprejsning.

Af chefredaktør Gwyn Nissen

Transporten er for alvor kommet på dagsordenen og ikke mindst på Christiansborg synes der at være opstået en forståelse for, at vækst og udvikling er tæt forbundet med effektiv transport af såvel gods som mennesker.

Der er ganske vist tale om en sen opvågning, for der hersker næppe tvivl om, at vi også i de kommende år vil opleve vores veje sande til med trafik, inden milliarderne for alvor begynder at virke. Men det er en god begyndelse.

Transportminister Lars Barfoed har stort set ikke sat sin fod forkert i sit comeback som minister. Han har forhandlet den største trafikaftale nogensinde i Danmark på plads med den bredest mulige opbakning – kun Enhedslisten står endnu på sidelinjen.

Men selv om svendeprøven er bestået, forestår der stadig en stor eksamen for transportministeren og trafikpolitikerne, der lige nu har travlt med at klappe sig selv på skuldrene.

For det første skal de resterende syv milliarder fordeles ved efterårets opfølgning på trafikaftalen. Det lyder af mange penge, men når det kommer til infrastrukturløsninger, får pengene hurtigt ben at gå på.

Derfor skal pengene bruges klogt. Dernæst skal der skaffes flere penge, så der hvert år kan investeres løbende for at indhente det efterslæb, der præger trafiksituationen i Danmark.

Men den største prøvelse bliver efterårets fare for at falde på halen for miljøet. Ikke at miljø og klima ikke skal behandles med omtanke. Men fristelsen for i kølvandet på klimatopmødet i København, at fremstille Danmark som særligt miljøvenligt og pålægge transportbranchen yderligere afgifter – og dermed udgifter – synes overhængende.

Knap så meget pisk og lidt flere gulerødder, tak.

Branchen har sammen med transportkøberne brug for gode incitamenter og belønning – i stedet for trusler om bål og brand.

Derfor skal politikerne huske at slukke autopiloten til efteråret og tænke kreativt ind i fremtiden. Ellers bliver der kø på motorvejen – med udenlandske lastbiler.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.103|