Leveringen i går omfattede 8 nye MAN lastvogne fordelt på 3 nye TGL af typen TGL 10.180 BL, der alle tre er med Euro 5 motorer, som ved hjælp af EGR klarer Euro 5 kravene og som derfor ikke skal anvende AdBlue.
De tre lastvogne er alle bygget op hos Kolding Karosserifabrik med fast lad, der har store værktøjsskabe på dele af ladet. Der efter kommer 1 TGS 26.320 i en Euro 5 udgave, der er treakslet med styrbar bogieaksel samt bl.a. fuld luftaffjedring og som er bygget op ved KLC i Kolding med en Palfinger PK 8501 kran samt et Scan Hejs, der er udstyret med et Lasto hejselad.
Desuden omfatter leverancen igår 4 stk 4-akslede MAN lastvogne af typen TGS 35.440. De to TGS 35.440 er udstyret med Euro 5 motorer og har tre styrende aksler.
Opbygningerne på de to lastvogne, der er forestået af KLC i Kolding, består af en PK 23002 Palfinger kran samt et Scan Hejs med lad udstyret med pendelside fra Lasto i Kerteminde.
De to sidste er af typen 8x4 – med træk på begge bagaksler og er udstyret med Euro 4 motorer. Opbygninger til disse to vogne består af KLC tippelad, der er konstrueret nøglefærdigt til chassiset og dertil kommer en bagmonteret aftagelig Palfinger PK 20.002 kran.
Den samlede ordre er på 11 nye MAN lastvogne, hvor der tages 16 brugte i bytte.
2 af de nye TGL’ går til Arkils afdeling i Aalborg, mens den tredje går til afdelingen i Viborg. Den treakslede TGS 26.320 går til afdelingen i Skive, begge de to TGS 35.440 med 3 styrende aksler går også til Arkils afdeling i Aalborg.
De sidst to med tandembogie skal køre ved Arkils afdeling i Kolding.
De nye lastvogne er solgt af salgschef Richardt Andersen ved MAN i Esbjerg, hvor maskinchef Erling Munch Høj ved Arkil koncernen har stået for indkøbet.