Den tyske lastvognsproducent har for kort tid siden passeret leverance lastvogn nummer 1000 med EEV-motor.
EEV står for Enhanced Environmental friendly Vehicle og er en norm, der nærmest ligger i mellem Euro 5 og den endnu ikke fastsatte Euro 6 norm. Forskellen på en Euro 5 klassificeret motor og en EEV klassificeret består mest i små ændringer i motorparametrene, som f.eks. indsprøjtningstidspunkt og tryk.
EEVmotoren udmærker sig meget ved at have et væsentlig reduceret udslip af partikler. En motor der er EEV godkendt, er godkendt i overensstemmelse med en testcyklus kaldet ETC (European Transient cycle) som indeholder simulering af en større mængde bykørsel i forhold til landevej og motorvejskørsel, end den motortest man bruger til den normale godkendelse af Euro 5 kaldet ESC (European Stationary Cycle).
Kører man en ETC test på Euro 5 motoren kan partikeludslippet således være op mod 50 procent større end på EEV-udgaven. Mængden af CO2 er samtidig også reduceret på EEV-motoren.
På billedet ses en ny MAN EcoLion 18.440 med EEV-motor.