23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Global logistik under forandring

Krisen forandrer de globale godsstrømme, hvor trafikken mellem den nære og fjerne Orient får tiltagende betydning.

Krisen forandrer de globale godsstrømme, hvor trafikken mellem den nære og fjerne Orient får tiltagende betydning.

Maersk Line kunne i starten af juni ifølge business.dk berette om stigende efterspørgsel på containertransport mellem Middelhavet, Mellemøsten og Sydøstasien. Vel og mærke en stigende efterspørgsel på transport fra vest mod øst – stik modsat den traditionelle overvægt på containertrafikken fra Asien til Europa, der er hårdt ramt af krisen.

Det store containerrederi har nu i Lloyds List bekræftet, at verdenshandlen gennemgår store forandringer. Maersk Line spår nu, at samhandlen internt i Asien står over for et afgørende gennembrud, der vil få fragtvolumener her til at overgå de traditionelle oversøiske trafikker fra Kina til USA og Europa.

Maersk Line forventer simpelthen, at den interne trafik i Asien bliver en af de helt store vækstmotorer for containertrafikken i de kommende år. Rederiet satser - via datterselskabet Mercantile Cargo Consolidators Transport i Singapore – på at vinde en betydelig andel af denne vækst.

Ifølge britiske Transport Intelligence, så illustrerer Maersk Lines eksempel en gryende forandring i den globale logistik, der tegnes af en lang række indikatorer. En række rapporter fra Kina viser, at den kinesiske tigerøkonomi er ved at ændre sig fra at være drevet af eksport til i stigende grad at være drevet af en indenlandsk forbrug. Offentlige investeringer trækker her det tunge læs, men den kinesiske forbruger bidrager også i stigende grad til den indenlandske vækst.

Modsat ventes eksporten at halte bagefter i en rum tid fremover.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096|instance-web01