23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Itella strømliner sin forretning

Nye veje: Ledelsen er blevet slanket og selvstændige firmanavne slettet.

Nye veje: Ledelsen er blevet slanket og selvstændige firmanavne slettet.

Af Gwyn Nissen

Krisen har fået Itella til at gå nye veje. Det finske postvæsens internationale logistik- og transportkoncern har gennemført omfattende organisationsændringer og i fremtiden kommer koncernens virksomheder til at stå samlet under ét navn: Itella Logistics A/S.

- Vi har udfordret den måde, vi arbejder på, idet vi har været en typisk øst-vest-operatør. Men krisen har tvunget os til at tænke i nye baner – og sikkert også til at have mod til at træffe de rigtige beslutninger, siger administrerende direktør Jørn Johansen.

Da Itella overtog Combifragt i 2005 var der 14 selskaber. I fremtiden vil der foruden Itella Logistics A/S kun være et selvstændigt selskab, idet KEC A/S (K.E. Christesen) i Padborg bevares som vognmandsforretning, for også fremover at kunne køre for andre kunder foruden Itella.

Virksomheder som EHJBrammer, Mayfair, Spedition Dyhr med flere er derimod fusioneret ind i Itella Logistics A/S.

Ledelsesmæssigt har Itella desuden skiftet den geografiske ledelse ud med en funktionsopdelt ledelse, så der nu i stedet for direktører i de enkelte selskaber er en række divisionsdirektører for blandt andet Norden, Kontinent, Air/Sea, Østeuropa med flere.

Itella har grundet krisen reduceret antallet af medarbejdere, mens organisationsændringerne har reduceret ledergruppen fra 14 til 9, ligesom de lokale direktørstillinger er nedlagt.

- Vi har bygget en organisation op ud fra hvordan vi kan drive den optimale forretning – hvor vi gør det fra er ikke afgørende, siger Jørn Johansen om omstillingen.

Ændringerne trådte i kraft 1. maj og Itellas danske direktør udelukker ikke, at der vil ske yderligere sammenlægninger i fremtiden.

- Foruden besparelser forventer vi at høste synergier ud af de ændringer vi har lavet, siger Jørn Johansen, der regner med, at den funktionsopdelte organisation vil skabe et mere optimalt samarbejde på tværs af Itella-afdelingerne.

Top fem

Målet for Itella Logistics A/S i Danmark er inden udgangen af 2010 at blive blandt landets førende virksomheder inden for intelligent transport og logistik.

- Det vil sige top 5, hvor vi i dag i forhold til omsætning og indtjening måske er placeret som nummer ti på listen over de virksomheder vi sammenligner os med, siger Jørn Johansen. Vi ved, hvad der skal til, for at nå dertil, og jeg tror også, at den øvelse, vi har været igennem, sammenholdt med den tid vi lever i lige nu, vil ruske lidt op i listen.

På internationalt niveau er det Itella mål, at være blandt top fire i Østersø-regionen – Danmark, Sverige, Norge, Finland, Estland, Letland, Litauen og Rusland.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web01