Goldhofer med styrende aksler er en ren Rolls-Royce-løsning.
Af Finn BjerremandMange transportører af selvkørende entreprenørmateriel nøjes ofte med at anvende en maskintrailer, der enten har helt faste aksler eller to faste aksler og en selvsporende bagaksel. Da SCT Transport A/S i Gilleleje i fjor besluttede at udskifte materiel og derfor bestilte to nye Goldhofer maskintrailere, faldt valget derimod på en version med fuld hydraulisk styring på alle tre aksler. Det betyder, at vogntoget kommer let omkring hjørner og er let at bakke, fordi styringen sørger for, at akslerne altid tager den rigtige retning.
Samtidig spares der brændstof, fordi dækkene ikke yder den samme modstand ved kørsel i kurver, som eksempelvis en tilsvarende version med tre helt faste aksler.
Løsningen med hydraulisk styring på alle tre aksler gav samtidig mulighed for at vognmand Henning Christiansen kunne få opfyldt et ønske om at have så lang en seng som muligt på traileren uden at komme i karambolage med reglerne om drejeradier og akselafstande.
Er traileren forsynet med helt faste aksler er den teoretiske afstand fra sættevognens kongetap og ud til det teoretiske drejepunkt i akselsektionen begrænset til maksimalt 8,15 meter, og i så fald kan sengen ikke blive ret lang. Med fuld hydraulisk styring kan akslerne i stedet placeres helt ude i bagenden og sengen kan laves med maksimal længde.
God løsningSCT Transports nye Goldhofer maskintrailere af typen STZ-TL 3-36/80 A F2, er bygget op med en seng i den længste mulige udførelse, som er udtrækkelig og er udstyret med hydrauliske opkørselsramper i bagenden.
De hydrauliske læsseramper er samtidig hydraulisk sideforskydelige, så chaufføren ikke skal anvende mange kræfter på at få ramperne placeret i den rigtige bredde, når materiellet skal af eller på traileren.
Det er af afgørende betydning at ramperne passer til hjulene på det køretøj, der skal lastes. Ramperne er også delt i længden, så der er en del, der svinger modsat ved hævning af ramperne til transportposition. Det betyder at ramperne er så lange, at næsten alle tænkelige maskiner, herunder meget jordnære asfaltmaskiner, kan kravle ombord på maskintraileren. En god løsning.
Maskintraileren er også forsynet med en skinne i toppen af reposens kant, hvor de medfølgende to aluramper kan sættes fast så lette maskiner kan køre videre fra sengen og op på reposen.
Hydraulisk spilHvis køretøjet der skal transporters ikke selv kan køre ved egen hjælp er der også råd for det. Maskintraileren er leveret med et 6 ton hydraulisk spil, som sidder placeret på forsmækken og som derfor kan anvendes til lastning og losning ved at trække maskinerne ombord.
Selve traileren er bygget op efter den gode gamle recept med en centervange og masser af solide tværvanger samt en solid kantvange hele vejen rundt. Reposen i forenden er bygget med to længdevanger og tværgående vanger. Mellem vangerne er lagt en gulvbelægning af lærketræ som skulle være ekstra stærkt til formålet.
Chassiset er udstyret med et luftaffjedret treakslet BPW akselaggregat med 3 BPW Eco aksler, der er hydromekanisk tvangsstyrede. Affjedringen er udstyret med en niveauregulering, der gør det muligt under lastesituationer at regulere højden fra 825 mm til 1025 mm over akselsektionen.
For at kunne forlænge ladstykkets bundprofil ved anvendelse af udtrækket, er der også løse ladstykker til maskintraileren.
Tunge sagerUnder bagenden er der placeret to hydrauliske støtteben, der yder støtte ved læsning af meget tunge emner. Maskintraileren kan - alt afhængig af hastighed og det trækkende køretøj - køre som enten registreret trailer eller som blokvogn, hvor der er mulighed for at køre med en selvstændig totalvægt i blokvognsudførelse på op til 53 ton.
Det betyder at der vil kunne køre med kolli på op til 40,5 ton. Ved indkøbet af maskintraileren er der også tænkt på den løbende vedligeholdelse, hvor ikke mindst de mange styrearme og led m.v. i styresystemet har behov for smøring. Maskintraileren er derfor udstyret med et Bekamax centralsmøreanlæg, som er udstyret med 2 pumper.
Goldhofer-traileren oser af god kvalitet. Det er godt, konservativt sydtysk håndværk, hvor der ikke er gået på kompromis med noget.
Skal jeg være kritisk, så mangler Goldhofer at få indført EBS og medfølgede Roll-Stability (ESP) på deres bremsesystemer, men det må da snart være lige om hjørnet.
Leverandør med stærke brandsHandelsfirmaet Jørn Bolding A/S står bag leverancen af Månedens Køretøj. Esbjerg-virksomheden har flere stærke brands i produktpaletten.
Det stærkeste brand er uden sidestykke Goldhofer. Dertil kommer LAG, Burg/Hobur og Holvrieka, der står stærkt, når det bl.a. gælder tankvogne. Desuden omfatter produktpaletten også ATM, Reisch, Dinkel, Hobur Twente og Willig.
Både ATM, Reisch og LAG dækker området med tippeladsprodukter, mens Hobur Twente og Willig producerer både forvogn-hængere og trailere til transport af gas og brændstof.
Hos Jørn Bolding A/S er man ikke helt så hårdt ramt af krisen ude på de store markeder, fordi virksomhedens produkter for det meste er nicheprodukter.
- Vi mærker nedgangen inden for salg på almindelige maskintrailere og mindre blokvogne, mens der stadig er en fornuftig afsætning på de store avancerede blokvognssystemer og tankvognene. Derfor regner vi også med at komme fornuftigt igennem dette år, siger direktør Jørn Bolding.
Stor vognmand i en stor koncernSCT Transport A/S i Gilleleje er i sig selv en stor vognmandsforretning med hovedvægt på transportaktiviteter indenfor bygge- og anlægssektoren.
Alligevel er virksomheden blot en del af en meget større koncern, nemlig Gilleleje Transport ApS, som gennem årene har opkøbt flere store og mellemstore vognmandsvirksomheder på Sjælland.
Ud over SCT Transport A/S i Gilleleje omfatter koncernen også Messeter ApS i Lyngby, Vognmand Jørgen Nielsen ApS i Hørsholm, Viggo Rasmussen Transport A/S i Roskilde og Kjeld Jensen Transport i København samt et selskab med grusgrave og et selskab med serviceanlæg på Nordsjælland.
I alt disponerer den samlede koncern over et par hundrede lastvogne samt tilhørende kraner, påhængsvogne, trailere og blokvogne.
VægtdataMax. hastighed:
70 km/h – 60 km/h – 45 km/h
Kongeboltsbelastning:
18.000 kg – 20.000 kg – 20.000 kg
Aksellast x 3:
8.000 kg – 10.600 kg – 11.000 kg
Totalvægt:
42.000 kg – 51.800 kg – 53.000 kg
Egenvægt ca.:
12.500 kg – 12.500 kg – 12.500 kg
Nyttelast ca.:
29.500 kg – 39.300 kg – 43.500 kg
Total vogntogslængde, grundlængde: 16.500 mm
Køretøjsbredde: 2.550 mm
SvanehalsLasteflade (L x B): 4.000 mm x 2.480 mm
Koblingshøjde, læsset: 1.245 mm
Styreradius bagud: 2.400 mm
Kongetap størrelse: 2”
Lasteflade i sengenLasteflade (L x B): 3.700 mm x 2.550 mm
udtrækkelig med: 2.000 mm
Byggehøjde: 350 mm
Lastehøjde læsset ca. 550 mm (-100 mm/+100 mm)
Bundfrigang: 200 mm
Afskråning seng/akselsektion: 900 mm
AkselsektionAkselafstand: 1.310 mm
Overhæng (sidste aksel til sluttravers): 1.000 mm
Lastehøjde belæsset ca. 925 mm (+100 /-100 mm)
Tekniske dataAksler: BPW ECO
Hjul: 13 stk. Michelin størrelse 245/70 R17,5
Styring: hydromekanisk tvangsstyret via kile ved kongetappen, radiofjernbetjening EasyControl Basic til manuel styring af aksler, kabelfjernbetjening EasyControl til manuel styring af aksler.
Bremseanlæg2-kreds trykluftbremseanlæg med membranbremsecylindre på alle hjul.
Automatisk lastafhængig bremse (ALB).
Selvjusterende bremsearme (AGS).
Parkeringsbremse via fjedercylindre.
ABS-bremse (antiblokeringssystem fabrikat Wabco).
Udstyr24 V elektroanlæg med 3-kammerlygter i LED udførelse.
2 stk. Hella FF baklygter og slingrelygter.
Hydrauliske ramper med længde 2.600 + 1.200 mm, bredde 835 mm, som kan skubbes sammen til 60 mm ved hjælp af hydraulik. Anlægget er udstyret med et elektrohydraulikaggregat 5,5 l/min, til nødbetjening af ramperne.
Aluminium oplægningsramper 5 ton pr. par
Hydraulisk spil 6,4 T inkl. 14 mm wire med krog og radiostyring.
Hydraulisk støtteben i bagenden
Centralsmøreanlæg Bekamax inkl. 2 pumper med styring
LastsikringDet seriemæssige surringsudstyr består af syv par forsænkede surringsringe, med en trækkraft på hver 10.000 kg. (APS 5). Disse er anbragt på svanehals (to par), i sengen (tre par) og på akselsektionen (to par), samt trækring (færgering) monteret i bagende. Dertil yderligere fem par surringer i yderrammen.
ISO-godkendelseGoldhofer er ISO 9001:2000 godkendt af TÜV Bayern-Sachsen.