23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Krone lancerer nyheder

Stigende krav til støjfrit materiel er på vej. Ny presenningsløsning sparer dyrbar tid.

Stigende krav til støjfrit materiel er på vej. Ny presenningsløsning sparer dyrbar tid.

Af Finn Bjerremand

På trods af den dybe krise i hele transporterhvervet og en tilsvarende krise i materielbranchen, har køretøjsproducenten Bernard Krone alligevel valgt at introducere en række nyheder på trailersiden.

Blandt andet er en ny miljøvenlig gardintrailer en af de store nyheder, mens en city-køletrailer til aften- og natdistribution i byområder er en anden nyhed.

Krone-koncernen viste også en ny type køletrailer med foldedøre. Krone har haft foldedørskasser på programmet i flere år i det nordiske område. Nu begynder man også at vågne op i Mellem- og Sydeuropa, hvor man ligesom i Norden har behov for at drive effektive transportvirksomheder. Det kan sommetider betyde, at der transporteres temperaturreguleret gods den ene vej og f.eks. langgods som returgods, som skal læsses ind af siden.

Traileren er også godkendt til at kunne transportere frost, selv om der er foldedøre.

Nyt miljøcertifikat

Under Krone-arrangementet i Hvam, kom det frem at der er et nyt miljøcertifikat, PIEK-certifikatet, på vej i flere lande.

Formålet med PIEK-programmet, der stammer fra Holland, er at man stiller støjkrav til både lastvognen og det medfølgende materiel, når der skal distribueres uden for normal arbejdstid.

Har vogntoget et certifikat med et maks. støjniveau på 65 DB må det anvendes til distribution mellem kl 19 og 23. Er PIEK-certifikatet på maks. 60 DB må der også distribueres i de omfattede byer mellem kl. 23 og 7.

Det nye certifikat er på vej i Holland, Storbritannien og andre lande, og formodes også at komme i Tyskland - og dermed også Danmark.

Indførelsen af certifikatet vil medføre øgede krav til både isolering af kølevogne samt ikke mindst køleanlæggene.

På maven

Derfor viste Krone-koncernen også en ny distributionstrailer, City Liner Duoplex Steel, med tvangsstyret bagerste aksel. Indvendig er der et støjsvagt gulv fremstillet i aluminium. Kølekassen er udstyret med dobbeltstock og i bagenden er der monteret en Dhollandia-bagsmækslift. Kølemaskinen har et støjsvagt Carrier Vector City-køleaggregat siddende under maven. I realiteten er det et normalt Vector City-anlæg, hvor man har valgt at placere aggregatet i en støjdæmpet boks under maven på traileren, mens fordamperen er oppe på forsmækken.

Revolutionerer

Med introduktionen af en ny miljøvenlig gardintrailer, Krone EcoLiner Easy Tarp, har konkurrenterne fået noget at tænke på.

Det var et kæmpeskridt da den nuværende generation af gardintrailere afløste de gamle TIR-trailere med sider og toldsnor. Men nu bliver det endnu bedre. Den nye Easy Tarp-presenning har nemlig kun fire stropper på hver side, og dem skal chaufføren ikke engang åbne enkeltvis.

Det sker i stedet ved tryk på knap på forsmækken. Så enkelt kan det gøres. Herefter kan gardinsiden skydes frem eller tilbage som sædvanlig. Når der skal lukkes igen, trækkes presenningen på plads og strammes til i hver ende, og chaufføren skal kun lige se efter at de fire stropper er nogenlunde på plads. Herefter trykkes på knappen og traileren er lukket.

Bernard Krone peger på, at tid er penge og at det derfor er vigtigt, at det går hurtigt med at åbne og lukke siden på en trailer. En chauffør, der distribuerer gods mange steder og som skal have godset ud eller ind af siden, er ofte presset af tiden. Men nu kan han få hjælp.

Den nye EcoLiner-trailer er også udstyret med skørter hele vejen rundt, så der er mindre luftmodstand, et forhold der giver pluspoints på brændstofkontoen.

Køl med nitrogen

Nærmest som en slags feltprøve har Krone også introduceret Cool Liner Duoplex GFK - en glasfiberversion, der er produceret i Hvam, og som anvender et nitrogenkøleanlæg.

Denne type anlæg har været kendt i mange år, men har ikke fået noget gennembrud. Der kører en del anlæg i Sverige, hvor der findes gode muligheder for at få fyldt tanken op.

Der er ellers kun fordele ved anlægget: der er ingen støj, der er næsten ingen teknik, intet CO2 udslip og evnen til at køle godset ned er bedre end ved de normale dieseldrevne anlæg.

Den eneste betydelige ulempe, er at man skal vente et kort stykke tid inden man kan bevæge sig ind i kølekassen, når anlægget har været i drift. Der er dog lavet en sikkerhedswire, som først kan fjernes, når anlægget melder kassen sikker.

I stedet for en dieseltank, er der en tank til nitrogen. Udfordringen er at få drivmiddel til anlæggene og indtil videre er der ikke de store muligheder i Danmark.

Anlægget på Krones nye køletrailer er udviklet af en amerikansk koncern og fremstillet på licens i Ukraine. Hos Krone lagde man ikke skjul på, at man gerne vil have nogle nye køletrailere ud at køre med de nye anlæg, hvor man sammen med vognmændene kan høste erfaringer på området.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web04