23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sidste etape åbnet på Fyn

Transportminister Lars Barfoed klippede snoren, da sidste etape af motorvejen mellem Odense og Svendborg blev åbnet.

Transportminister Lars Barfoed klippede snoren, da sidste etape af motorvejen mellem Odense og Svendborg blev åbnet.

Den sidste etape er på 16 km og går fra Kværndrup til Svendborg Nord. Med åbningen af den sidste etape, er en grim plet på det danske vejnet, specielt for erhvervstransporten blevet elimineret.

Åbningen af Svendborgmotorvejen er den første nye motorvej transportminister Lars Barfoed har åbnet i sin tid som minister for transportområdet.

- Jeg har lige prøvekørt den sidste etape af motorvejen. Og jeg har ved selvsyn konstateret, at det er blevet en moderne motorvej bygget med respekt for landskabet og naturen. Jeg er meget glad for at kunne runde projektet af og give den færdige vej videre til trafikanterne, sagde transportminister Lars Barfoed i sin åbningstale. Med motorvejen siger vi endegyldigt farvel til den gamle rute 9 som hovedvej og får udsigt til en splinterny og langt sikrere vej at færdes på. Som vi ved, er motorvejene de mest sikre af vore veje.

Lars Barfoed nævnte også den nye transportaftale, der bygger på grøn transportpolitik. Det betyder bl.a. at vejnettet skal udbygges, så der skabes gode vilkår for den grønne industri, som eksempel Langelands vindmølleindustri.

- Ved eksempelvis at øge frihøjden på en række broer har vi skabt bedre forhold for ikke mindst vindmølletransporter. Det synes jeg er rigtig positivt, sagde ministeren.

Masser af jord

Motorvejsbyggeriet fra Odense til Svendborg har betydet, at der er flyttet mere end tre millioner kubikmeter jord og de 35,5 km vej har i alt krævet 1,3 millioner kvadratmeter asfalt - svarende til at der var blevet asfalteret 1625 håndboldbaner.

Pr løbende meter har det kostet 50.000 kr. at bygge hele motorvejen – eller 50 millioner kr. pr. kilometer. Det har dermed været betydelig dyrere at bygge motorvejen på Fyn end en tilsvarende motorvej i f.eks. Midtjylland, hvor prisen pr. km ligger nærmere 40.000 kr.

Årsagen skal findes i jorden, hvor den fede og meget lerede fynske jord har krævet mere jordarbejde, end på mere sandede arealer i Jylland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081|instance-web01