Skandinavisk Transportcenter i Køge mister udviklingsareal.
Byrådet i Køge sætter en solid kæp i hjulet for Skandinavisk Transport Centers udviklingsmuligheder med overraskende ændring af lokalplanen. Det kommunalt ejede
STC – der er vokset med raketfart siden åbningen i 2001 – kunne sidste efterår melde omtrent udsolgt på det eksisterende areal. Men med flere hundredetusinde kvadratmeter afsat til centerets udvikling mod vest på den anden side af Ølbyvej, var kursen sat mod fortsat vækst.
Men i sidste uge besluttede Køge Kommunes byråd, at erhvervsområdet ikke længere skulle udvikles mod vest. Det skriver den lokale ugeavis – Lørdagsavisen.
Den hidtidige lokalplan, der havde afsat området vest for Ølbyvej til udvidelse af transportcenteret, har vakt voldsomme protester i lokalområdet, selv om arealet er forholdsvis tyndt befolket.
Det har overbevist de to største partier i byrådet – Socialdemokraterne og Venstre – om, at lokalplanen skal ændres.
I stedet nævnes muligheden for erhvervsudvikling på arealer op til Syd- og Vestmotorvejen syd for Køge – i betydelige afstand fra Transportcenteret.
Køges borgmester Marie Stærke oplyser til Lørdagsavisen, at den stærke folkelige modstand, samt nye beregninger, der stiller spørgsmålstegn ved rentabiliteten, ligger bag den politiske kovending.
Venstres gruppeformand i byrådet, Hans Erik Jensen, tilslutter sig borgmesterens argumenter og tilføjer, at Venstre heller ikke ønsker, at en eventuel kommende kombiterminal bliver placeret i området ved transportcenteret.
Opførelsen af en kombiterminal er blevet aktuel efter Folketinget har besluttet anlægget af en helt ny jernbanelinje over Køge til Ringsted.