23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grøn Fiesta i sjov indpakning

Vanflash: Ford Fiesta ECOnetic lover grøn profil – lav udledning af CO2 og mange kilometer pr. liter.

Vanflash: Ford Fiesta ECOnetic lover grøn profil – lav udledning af CO2 og mange kilometer pr. liter.

Af Lars Lassen

Klima mig her, klima mig der…

Der er stadig nogen, der tvivler på at den globale opvarmning er menneskeskabt og som anser hele CO2-debatten, som et tragisk gadekryds mellem kejserens nye klæder og Greenpeace på urtethe af coca-blade.

Men de bliver færre og færre og argumenterne for en målrettet klimaindsats – hellere i går end i dag – bliver stadig mere solide.

Så i stedet for at få kvalme over udsigten til endnu seks måneders klimahysteri i medierne op til topmødet i København i december, så kan man lige så godt gå i gang med at gøre noget selv – derhjemme og på jobbet.

Et godt og attraktivt bud kunne være Fords nye Fiesta i ECOnetic-udgaven.

De klassiske Fiesta-dyder er bevaret i den nye udgave. Det vil sige gode og let sportslige køreegenskaber, rimelig komfort og plads, samt en overkommelig pris.

Tilsat Fords særlige ECOnetic-teknik og filosofi, bliver resultatet en forbløffende brændstoføkonomisk og klimavenlig bil. Med en angivet CO2-udledning på 98 gram, puster Fiesta ECOnetic faktisk de højt profilerede hybridbiler i nakken.

Trækkrog forbudt

ECOnetic-udgaven af Fiesta anvender den 1.6 liters TDCi-diesel på 90 hk med partikelfilter kombineret med en særlig brændstoføkonomisk opsætning af motorelektronikken.

Føreren spiller som altid en central rolle, hvis der skal køres langt på literen. ECOnetic hjælper føreren lidt på vej via en grøn pil på speedometeret, der lyser op, når det er tid til at skifte gear.

Ford har også ændret Fiesta fysisk for at sikre at ECOnetic kører effektivt.

Undervognen er sænket for at forbedre aerodynamikken. Der anvendes lavfriktionsdæk og vinddeflektorer på baghjulene.

Samtidig har Ford besluttet, at det ikke er muligt at få levere Fiesta ECOnetic med større fælge eller trækkrog, da det øger brændstofforbruget.

Resultatet er et gennemsnitligt brændstofforbrug ved blandet kørsel på 27 kilometer på en liter diesel ifølge fabrikken. CO2 udledningen er nede på 98 gram per kilometer – ifølge Ford det laveste på nogen van.

Til sammenligning klarer standardudgaven med en 1.6 liters TDCi og partikelfilter 23,8 km/l og 110 gram CO2 per kilometer.

Ford hævder endda, at Fiesta ECOnetic kan køre godt 31 kilometer på en liter diesel, hvis kørslen foregår på landevej og motorvej.

Lige lovligt optimsitisk

I praksis virker det – som på alle andre ’grønne’ biler Transport-Tidende har testet – umuligt at nå fabrikkens forbrugstal.

Selv da vi virkeligt lagde os i selen for at spare på dråberne viste testbilens kørecomputer i bedste fald et gennemsnit på 22-24 kilometer på literen. Årsagen er naturligvis, at blot et enkelt utålmodigt tryk på speederen ødelægger statistikken.

Men det væsentlige er ikke bilfabrikkernes rigeligt optimistiske forbrugstal, men at Ford Fiesta ECOnetic faktisk kan gøre et pænt stykke over 20 km/l, hvis føreren har en klimabevidst højre fod.

Nu kunne ovenstående få læseren til at tro, at man faktisk kan gøre noget for klimaet ved at køre ECOnetic. Det er naturligvis helt forkert og ren klimablasfemi.

Man kan ikke – gentager ikke – køre bil og så være grøn. Og slet ikke Ford Fiesta, der er sjov at køre.

ll@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|