23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flådestyring vinder frem

Stadig mere avancerede flådestyringssystemer vinder frem i transportbranchen, og omsætningen i markedet ventes at stige fra 2,5 milliarder kroner i 2008 til 5,2 milliarder kroner i 2015.

Stadig mere avancerede flådestyringssystemer vinder frem i transportbranchen, og omsætningen i markedet ventes at stige fra 2,5 milliarder kroner i 2008 til 5,2 milliarder kroner i 2015.

Det vurderer Michael Minich der er konsulent i Frost & Sullivan, da han talte på et seminar for kunder og medarbejdere i Qualcomm Enterprise Services Europa.

Minich peger på, at løsningerne i branchen går fra enkle track n’trace-systemer, der i fjor havde en markedsandel på 18 procent, til mere avancerede løsninger. De simple systemer ventes at lande på en markedsandel på ni procent, mens de avancerede løsninger i 2015 vil have fordoblet deres markedsandel til 30 procent. Og det på trods af, at der godt kan være er en prisforskel på 7-15.000 kroner pr. system.

I dag vurderes der at være 700.000 flådestyringssystemer i omløb i Europa og det tal vil stige til 1,1 millioner i 2015, mener Minich.

Han peger på, at standardiseringen af telematik-systemer, et godt distributionsnetværk og strategiske partnerskaber i transportmarkedet sætter skub i udviklingen.

En anden udvikling er ifølge Minich, at stadig flere lastbilproducenter ustyrer deres lastbiler med flådestyring ab fabrik.

Krisen har dog givet udviklingen et hak i tuden, mener Minich, idet investeringslysten er faldet, ligesom vognmænd med mindre flåder undgår investeringen er flådestyring.

De fire vigtigste grunde til at investere i flådestyring er brændstofbesparelser, sparede lønomkostninger (på grund af øget effektivitet) samt maut-besparelser og kommunikation.

- Flådestyring handler om, at der samles data, som kan forvandles til brugbare data, der kan hjælpe transportørerne til at styre deres forretning og være konkurrencedygtige, siger Rüdiger Schallock fra Qualcomm.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|