Stadig mere avancerede flådestyringssystemer vinder frem i transportbranchen, og omsætningen i markedet ventes at stige fra 2,5 milliarder kroner i 2008 til 5,2 milliarder kroner i 2015.
Det vurderer Michael Minich der er konsulent i Frost & Sullivan, da han talte på et seminar for kunder og medarbejdere i Qualcomm Enterprise Services Europa.
Minich peger på, at løsningerne i branchen går fra enkle track n’trace-systemer, der i fjor havde en markedsandel på 18 procent, til mere avancerede løsninger. De simple systemer ventes at lande på en markedsandel på ni procent, mens de avancerede løsninger i 2015 vil have fordoblet deres markedsandel til 30 procent. Og det på trods af, at der godt kan være er en prisforskel på 7-15.000 kroner pr. system.
I dag vurderes der at være 700.000 flådestyringssystemer i omløb i Europa og det tal vil stige til 1,1 millioner i 2015, mener Minich.
Han peger på, at standardiseringen af telematik-systemer, et godt distributionsnetværk og strategiske partnerskaber i transportmarkedet sætter skub i udviklingen.
En anden udvikling er ifølge Minich, at stadig flere lastbilproducenter ustyrer deres lastbiler med flådestyring ab fabrik.
Krisen har dog givet udviklingen et hak i tuden, mener Minich, idet investeringslysten er faldet, ligesom vognmænd med mindre flåder undgår investeringen er flådestyring.
De fire vigtigste grunde til at investere i flådestyring er brændstofbesparelser, sparede lønomkostninger (på grund af øget effektivitet) samt maut-besparelser og kommunikation.
- Flådestyring handler om, at der samles data, som kan forvandles til brugbare data, der kan hjælpe transportørerne til at styre deres forretning og være konkurrencedygtige, siger Rüdiger Schallock fra Qualcomm.