Lydløst: Foreløbig har de succes i udlandet, men to danske importører sætter nu skub på salget af el-lastbiler.
Af Gwyn NissenDer bliver nu for alvor sat skub i brugen af små el-lastbiler. Det gælder blandt andet i renovationsbranchen og i city-distribution.
Detailgiganten Sainsburys i Storbritannien vil levere sine varer i London ud af huset i nye Edison-varebiler. Bestillingen hos Smith Electric Vehicles vil give Sainsburys landets næststørste flåde af el-biler efter TNT, der kører med 100 Newton-lastbiler, der ligeledes fremstilles hos Smiths.
TNT og Sainsburys er blandt de syv virksomheder, der samarbejder med London-borgmester Boris Johnson om at øge erhvervslivets brug af el-biler i den britiske hovedstad.
Den verdensomspændende UPS-koncern har siden november prøvekørt en britisk-produceret Modec-varebil, som UPS får 12 af. Seks af dem kører i Hamborg og seks i Storbritannien. UPS-bilerne har de samme dimensioner som traditionelle UPS-varebiler, kan køre 80 km/t og har en rækkevidde på 90-100 km, hvilket gør dem egnet til netop city-distribution.
På vejHerhjemme er importen af den professionelle del af Mega el-biler overgået til Henrik A. Fog A/S. Da Megafarikken i Frankrig inden for et par år vil dele importen af det professionelle og private program op hos hver sin importør, valgte den hidtidige importør, Dansk Autoimport A/S, at satse på personbiler.
Søren Eilsborg fra Dansk Autoimport foreslog sin tidligere arbejdsplads og samarbejdspartner Henrik A. Fog A/S som importør af det professionelle program.
- Det er en rigtig spændende el-bil, som kan anvendes til mange forskellige formål, fordi den har nogle køreegenskaber, som passer fint ind i bytrafikken, og samtidig kan den udstyres med lad eller som pick-up til forskellige arbejdsopgaver. Vi kan eksempelvis forsyne den med en saltspreder, så der fuldstændig lydløst kan spredes salt i boligområder, siger Karsten Fog fra Henrik A. Fog.
Stor interesse- El-drevne biler er på vej ind, og i forbindelse med overtagelsen af importen har vi spurgt en kreds af kunder, og faktisk har alle vist interesse for at få el-bilen demonstreret
Mega el-bilerne leveres i to modeller - Mega Multitruck har en tophastighed på 50 km/t og laster op til over 400 kilo, mens Mega Worker har en maksimal hastighed på 40 km/t, men laster til gengæld op til 680 kilo og kan trække en trailer på én ton.
Dansk Autoimport har solgt ca. 60 el-biler til professionelt brug de seneste par år. De kører fortrinsvis hos kommuner, i store firmaer, i boligforeninger og hos militæret, men også eksempelvis i en forlystelsespark, hvor den kører stille rundt i publikumsområderne.
Nyt agenturBay Christensen A/S har skaffet sig agenturet for den engelsk-producerede el-lastbil Modec.
- Vi ser agenturet som en investering i fremtiden. Der er meget fokus på miljøforhold, og vi får ganske mange forespørgsler på el-drevne køretøjer. Klimatopmødet og den politiske opmærksomhed omkring miljøforhold er virkelig smittet af på erhvervslivet, siger Morten Christoffersen fra Bay Christensen A/S.
Der er arbejde i gang via Better Place-konceptet med Dong som partner, hvor der skal opbygges en struktur for el-drevne biler i Danmark med opladning og udskiftning af batterier.
- Når dette netværk opbygges og udbredes, så vil el-drevne biler få helt andre muligheder for at slå i gennem, og Modec vil passe ind i det koncept, mener Morten Christoffersen, der tror, at skærpede krav til miljøzoner i mange byer vil øge efterspørgslen efter eldrevne lastbiler.
Modec er opbygget med indstigning fra siden og bag ind i kabinen. Det giver meget gode ind- og udstigningsforhold og er medvirkende til, at flere af de store distributionsselskaber og supermarkedskæder i England benytter Modec i byområder.
Modec leveres med forskellige opbygninger som kassevogn, med skiftelad, tiplad og diverse specialopbygninger. Sideløbende er Modec i gang med yderligere udviklingsarbejde, og der er varslet en lastbil med en lasteevne på fire ton.
gn@transporttidende.com