23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

El-lastbilerne kommer

Lydløst: Foreløbig har de succes i udlandet, men to danske importører sætter nu skub på salget af el-lastbiler.

Lydløst: Foreløbig har de succes i udlandet, men to danske importører sætter nu skub på salget af el-lastbiler.

Af Gwyn Nissen

Der bliver nu for alvor sat skub i brugen af små el-lastbiler. Det gælder blandt andet i renovationsbranchen og i city-distribution.

Detailgiganten Sainsburys i Storbritannien vil levere sine varer i London ud af huset i nye Edison-varebiler. Bestillingen hos Smith Electric Vehicles vil give Sainsburys landets næststørste flåde af el-biler efter TNT, der kører med 100 Newton-lastbiler, der ligeledes fremstilles hos Smiths.

TNT og Sainsburys er blandt de syv virksomheder, der samarbejder med London-borgmester Boris Johnson om at øge erhvervslivets brug af el-biler i den britiske hovedstad.

Den verdensomspændende UPS-koncern har siden november prøvekørt en britisk-produceret Modec-varebil, som UPS får 12 af. Seks af dem kører i Hamborg og seks i Storbritannien. UPS-bilerne har de samme dimensioner som traditionelle UPS-varebiler, kan køre 80 km/t og har en rækkevidde på 90-100 km, hvilket gør dem egnet til netop city-distribution.

På vej

Herhjemme er importen af den professionelle del af Mega el-biler overgået til Henrik A. Fog A/S. Da Megafarikken i Frankrig inden for et par år vil dele importen af det professionelle og private program op hos hver sin importør, valgte den hidtidige importør, Dansk Autoimport A/S, at satse på personbiler.

Søren Eilsborg fra Dansk Autoimport foreslog sin tidligere arbejdsplads og samarbejdspartner Henrik A. Fog A/S som importør af det professionelle program.

- Det er en rigtig spændende el-bil, som kan anvendes til mange forskellige formål, fordi den har nogle køreegenskaber, som passer fint ind i bytrafikken, og samtidig kan den udstyres med lad eller som pick-up til forskellige arbejdsopgaver. Vi kan eksempelvis forsyne den med en saltspreder, så der fuldstændig lydløst kan spredes salt i boligområder, siger Karsten Fog fra Henrik A. Fog.

Stor interesse

- El-drevne biler er på vej ind, og i forbindelse med overtagelsen af importen har vi spurgt en kreds af kunder, og faktisk har alle vist interesse for at få el-bilen demonstreret

Mega el-bilerne leveres i to modeller - Mega Multitruck har en tophastighed på 50 km/t og laster op til over 400 kilo, mens Mega Worker har en maksimal hastighed på 40 km/t, men laster til gengæld op til 680 kilo og kan trække en trailer på én ton.

Dansk Autoimport har solgt ca. 60 el-biler til professionelt brug de seneste par år. De kører fortrinsvis hos kommuner, i store firmaer, i boligforeninger og hos militæret, men også eksempelvis i en forlystelsespark, hvor den kører stille rundt i publikumsområderne.

Nyt agentur

Bay Christensen A/S har skaffet sig agenturet for den engelsk-producerede el-lastbil Modec.

- Vi ser agenturet som en investering i fremtiden. Der er meget fokus på miljøforhold, og vi får ganske mange forespørgsler på el-drevne køretøjer. Klimatopmødet og den politiske opmærksomhed omkring miljøforhold er virkelig smittet af på erhvervslivet, siger Morten Christoffersen fra Bay Christensen A/S.

Der er arbejde i gang via Better Place-konceptet med Dong som partner, hvor der skal opbygges en struktur for el-drevne biler i Danmark med opladning og udskiftning af batterier.

- Når dette netværk opbygges og udbredes, så vil el-drevne biler få helt andre muligheder for at slå i gennem, og Modec vil passe ind i det koncept, mener Morten Christoffersen, der tror, at skærpede krav til miljøzoner i mange byer vil øge efterspørgslen efter eldrevne lastbiler.

Modec er opbygget med indstigning fra siden og bag ind i kabinen. Det giver meget gode ind- og udstigningsforhold og er medvirkende til, at flere af de store distributionsselskaber og supermarkedskæder i England benytter Modec i byområder.

Modec leveres med forskellige opbygninger som kassevogn, med skiftelad, tiplad og diverse specialopbygninger. Sideløbende er Modec i gang med yderligere udviklingsarbejde, og der er varslet en lastbil med en lasteevne på fire ton.

gn@transporttidende.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01