Døre af glas, biobenzin, særligt uddannede medarbejdere, grønne regnskaber. Der stilles stadig flere krav til transportbranchen i forbindelse med transportopgaver. Nogle mere rimelige end andre, men der er ingen tvivl om, at kravene vil blive flere i de kommende år – ikke mindst når det gælder miljøspørgsmål.
Af Gwyn Nissen, chefredaktørDet med småt er blevet en stor sag.
Det kan være, at finanskrisen mange steder har sat miljøspørgsmålet på standby – hvilket er dobbeltmoralsk så det klodser, for vi skal vel passe på miljøet i gode som i dårlige tider.
Men vær vis på, at kravet om mere miljørigtige transporter kommer tilbage som en boomerang, når konjunkturerne vender. Og så er det op til én selv, om man vil gribe den, eller bliver ramt i nakken i forsøget på at løbe fra miljøansvaret.
En virksomhed, der ikke kan – eller vil - løbe fra sit ansvar er Ikea, som i den forløbne uge mødtes med transportfolk hos International Transport Danmark. Ikea – og mange andre svenske producenter - har allerede taget det næste skridt, hvor miljø ikke kun er et spørgsmål om, hvordan virksomheden agerer. Også underleverandørerne og transportørerne skal gå ind i Iway – Ikea Way - Ikeas måde at gøre tingene på. Det gælder i øvrigt ikke kun miljø-spørgsmål, men også en lang række andre forhold omkring medarbejdere og virksomhedsdrift.
Som transportvirksomhed har man reelt ikke noget valg. For det kan godt være, at man ikke ønsker at gøre forretning med den svenske koncern. Men ringene breder sig og selv om Danmark stadig er bagefter, når det gælder miljøkrav til transportørerne, så er en stor del af det tunge ansvar ved at blive lagt på branchens skuldre.
Der er producenter, der er gået højt op, hvordan deres produkt bliver til, men som samtidig har været ligeglade med, om transporten blev udført miljørigtigt af underbetalte chauffører i farlige lastbiler.
Men når forbrugerne i fremtiden fælder deres dom, vil det ske ud fra et helhedssyn - og her tæller transporten med. Når transporten forurener, så er det ikke vognmanden, der får på puklen i medierne. Det bliver Ikea og de andre transportkøbere.
Derfor skærpes kravene til transportbranchen. Som virksomhed kan man vælge, om man vil være med på miljøvognen eller melde pas. Problemet er bare, at der i fremtiden bliver færre af den slags ”miljøfrie” opgaver. Og de virksomheder, der går foran i miljøspørgsmålet, har et forspring, når tingene vender igen.