23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Klassisk svensk van fylder 60

Volvo’s lette varevogn – Volvo 445 – der blev starten på Volvo’s specialitet ’herregårdsvognen’ – så dagens lys i 1949.
Volvo’s lette varevogn – Volvo 445 – der blev starten på Volvo’s specialitet ’herregårdsvognen’ – så dagens lys i 1949.

Volvo stod og manglede en lille let lastbil/varebil i slutningen af 1940’erne. Den svenske bilfabriks succesfulde lette lastvogne – der blev leveret som et chassis med motor, køler og forskærme, mens opbyggere tog sig af resten – savnede en lillebror.

Det var nærliggende at anvende Volvos nye personvogn PV444 – men det dengang avancerede selvbærende karrosseri var ikke stærkt nok til en varebil

Derfor valgte Volvo at kombinre PV444 front et klassisk men let chassis i PV444 størrelse.

Forskærme og motorhjelm kom fra 444, men 445 adskilte sig fra sedanversionen ved at have en kølergrill med fem vandrette kromlister i stedet for fire.

Opbygningen til pick-up eller varevogn overlod Volvo fortsat til den store underskov af opbyggere.

Nyttelasten var cirka 500 kg afhængig af karrosseriversion. En pickup var lettere og kunne laste mere end en tungere varevogn. Totalvægten var 1650 kg, hvoraf chassiset alene tegnede sig for de 725 kg.

Kræfter til mere

Men de, der brugte 445 til daglig, lærte snart, at teori var ét og praksis noget andet - bilen kunne køre med meget mere.

Den lille, firecylindrede, topventilede motor på 40 hk kunne sagtens trække bilen effektivt i bytrafik. Den lave gearing gav god acceleration, men betød, at bilen var støjende og tørstig ved højere hastigheder på langture. Al mekanik og udstyr kom fra 444, bortset fra bagakslen, som bestod af to meget stive bladfjedre i stedet for 444's mere komfortable skruefjeder ophængning.

Allerede i 1952 var markedet mættet og Volvo besluttede sig for at bygge deres egen udgaver af en varevogn og en herregårdsvogn.

- Byg vores egen Volvo varevogn, foreslog administrerende direktør Assar Gabrielsson, og det blev starten på Volvo Duett - Volvo's første vare-/herregårdsvogn.

En ung ingeniør, Erik Skoog, og hans lille team gik straks i arbejde og designede et karrosseri til 445 chassiset, som egnede sig til både person- og varetransport. Teamet bestilte de nødvendige værktøjer og blot 15 måneder senere - den 4. juli 1953 - blev den første Duett leveret til sin entusiastiske ejer, Volvo-direktør Assar Gabrielsson.

Volvo 445 Duet var i produktion til 1969.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web04