Comlog A/S, der ifølge egne oplysninger hjælper cirka 300 transportvirksomheder i Danmark og Tyskland med at holde styr på omkring 9.000 lastvogne, kæmper for livet.
Efter et minus på 7,3 mio. kroner i 2008 er egenkapitalen nu negativ med hele 12 mio. kroner.
Men ledelsen har ikke opgivet håbet om en genopretning af den kriseramte virksomhed.
Der er iværksat flere handlingsplaner, der skal styrke virksomhedens position, selv om markedsvilkårene er vanskelige på grund af krisen.
- Vi har en fornuftig forretning med en stigende og betydelig månedlig indtægt fra løbende abonnementer og servicekontrakter. Desuden har vi i henhold til vores handlingsplaner, allerede i 2008 og fortsat her i 2009 – gjort, som vi også anbefaler vores kunder: optimeret og tilpasset vores ressourcer, og forfinet vores produkter’, udtaler Søren Als Christiansen, adm. direktør i Comlog A/S.
Det skuffende 2008-resultat skyldes ifølge virksomheden, dels at markedet gik i stå, samt at vognmændene udskød leveringen af bestilte lastvogne og dermed skred et betydeligt antal delorder.
Comlog har også oplevet flere vanskelige år på det tyske marked, men oplyser nu, at der nu er foretaget en række tilpasninger, organisatoriske og strukturelle ændringer, som reducerer omkostningerne. Endvidere bruger mange tyske vognmandsvirksomheder en igangværende national støtteordning til investering i flådestyring, så vindene fra Tyskland synes en smule mildere.
Ledelsen vurderer, at den skærpede konkurrence på transportmarkedet vil øge interessen for flådestyringssystemer, fordi det tillader optimering af driften af vognparken og personale.
Men Comlog erkender, at en lysere fremtid kræver en reeorganisering – herunder af selskabets finansielle fundament.
”COMLOGs handlingsplaner inkluderer også en fremtid men ’en ny familie’, og flere interesserede fra branchen har meldt sig på banen som mulig partner. De fleste fordi de med COMLOG vil kunne skabe synergi med egne produkter og udbygge deres markedsandele med et velkendt brand i ryggen.
COMLOG satser ligeledes på, at en ny investor har et produktudbud, som kan indgå som et supplement til det eksisterende program, så også COMLOG efterfølgende står stærkere og med en bredere palette,” skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
- Vi ved, at vores kunder er meget afhængige af vores løsninger. Comlog er en vigtig parameter i deres daglige forretning, og netop derfor ser vi det som vores p.t. største forpligtelse og opgave, sammen med nuværende og kommende aktionærer, at finde en for alle parter, kunderne inklusive, bæredygtig og fremtidssikret løsning. Vores kunderelationer skal vare mange år, og selvom vores produkter bidrager til et godt afkast for kunderne, har det været en væsentlig investering for de fleste. En investering, som også skal være rentabel for dem fremover, slutter Søren Als Christiansen.