Den svenske kraftkarl kommer til at slide i det bakkede landskab i det vestlige Norge, hvor den skal køre lange transporter med gods til olieindustrien. Her bliver der angiveligt rigeligt brug for de 700 hestekræfter og den muskuløse drejningsmoment på 3.150 Newtonmeter.
-Grunden til at vi valgte en FH16 700 er at vi trækker gods op til 50 tons. Vejene er ofte smalle og med kilometer lange stigninger på op til 10 procent kan du ikke få kræfter nok, siger Tore Aase, der er ejer af transportfirmaet Spesial og Tungtransport AS, der er beliggende i Förde 170 km nord for Bergen på den norske vestkyst.
Tore Aase bruger op til 200 dage om året i sin lastbil, og hans ture langs Norges vestkyst stiller store krav til materiellet.
- Med den nye 700 vil jeg kunne holde en højere gennemsnitsfart på de lange stejle stigninger. I-Shift er også meget vigtigt for mig, da jeg kan koncentrere mig om arbejdet bag rattet i stedet for de konstante gearskift. Jeg har kørt lastbil siden midten af halvfjerdserne, og sliddet fra gearskiftene kan mærkes i knæet og albuen, siger Tore Aase, der erkender, at den nye Volvo også kommer til at vække opmærksomhed hos kollegerne – og måske lidt misundelse.
På billedet ses Tore Aase, der har fået overrakt nøglerne fra Johan Jinhage fra Volvo.