Overfor nyhedsbureauet Bloomberg har Kolding udtalt, at det globale containermarked mindst kommer til at dykke med 10 procent i 2009. Maersk Line har tabt 15 procent volumen i de første fem måneder i år.
- Vi vil få et betragteligt tab i år og næste år bliver lige så vanskeligt. Vi har været meget skuffede over markedsudviklingen i april og maj, udtaler Eivind Kolding til Bloomberg ifølge dagbladet Børsen.
Containermarkedet skal angiveligt være slået tilbage til 90’er-niveau og Eivind Kolding mener prisudviklingen er meget tæt på bundniveau..
Analytikerne i Nordea har inden de dystre spådomme fra Kolding offentliggjort konklusionen af en gennemgang af det store danske containerrederis position på den vigtige containertrafik mellem Asien og USA. Her skal Maersk Line angiveligt have øget sin markedsandel fra 8 til 14 procent på blot et år. Det får analytikerne til at betegn Maersk Lines position på Stillehavet som stærk, når væksten vender tilbage til USA’s økonomi.
Men den let optimistiske tone fra Nordea modsvares hverken af Maersk Lines chef ikke andre i branchen.
En af Maersk Lines store konkurrenter, Neptun Orient Line (NOL) har i maj atter sejlet med godt en femtedel mindre gods end i samme periode sidste år. Rederiet ser ingen tegn på bedring.
Det franske analyseinstitut ASX Alphaliner har kigget 11 af verdens største containerrederier i kortene og oplyser, at de har oplevet et gennemsnitligt omsætningsfald på 35 procent.
De to værst ramte – de kinesiske rederier Cosco og CSCL – har angiveligt oplevet en omsætningsnedgang på godt 50 procent.