Den hollandske lastvognsfabrik DAF kommer nu med et facelift til mærkets lette lastvognsserie LF - en opdatering som matcher de højere krav til komfort og førermiljø i lastvognene. DAF har i den nyopdaterede version lanceret et nyt interiør, som skal gøre livet behageligere for det rullende personale, og samtidig er der sket en optimering af hele drivlinen.
De to tilgængelige motorserier har fået hævet trykket i commonrailsystemet fra 1600 til 1800 bar og det har medført at motorerne har fået en bedre forbrænding og dermed er effekten også steget. LF 45-serien rammer i feltet med de såkaldte ”mautkillere” fra 7,5 ton til 12 ton totalvægt, mens LF 55-serien går fra 12 til 21 ton totalvægt og op til 32 ton vogntogsvægt.
De to nye topversioner i den 4-cyl. og den 6-cyl. motorserie har henholdsvis en topeffekt på 154 kW/210 hk med et maksimalt drejningsmoment på 760 Nm, der afleveres ved 1200 til 1800 omdr. i min og 225 kW/300 hk, der har et maks. drejningsmoment på 1100 Nm, som pænt afleveres mellem 1200 til 1800 omdrejninger i minuttet.
I de to nævnte motorserier anvendes der et brændstofindsprøjtningssystem, som gør brug af et avanceret højtrykssystem, der medfører den højest mulige brændstoføkonomi samtidig med at man opnår det lavest mulige udslip.
Ingen af de to motorserier behøver at være udstyret med et filter på udstødningen for at overholde de strenge krav om maks. 0.03 gram pr kW/time (ETC) som gælder for Euro 5. Desuden er alle firecylindrede Paccar FR-motorer tilgængelige i EEV versioner, som har en endnu renere udstødning, og det er vel at mærke også uden, der behøver at blive monteret et filter på udstødningen.
Produktionen af den nye LF-serien begynder i løbet af juli måned.