Syd- og Sønderjyllands Politi indkasserede forleden bøder for en kvart million kroner.
30 chauffører og syv vognmænd blev sigtet, og de fleste var udlændinge, som vi fortalte forleden.
- Hvis det, som vi nu ser fra Sønderjylland – og ved en lignende aktion fra Nordsjællands Politi forleden – er en tendens, tyder det på, at politiet efter DTLs kritik er kommet på banen. Nu lader politiet tilsyneladende ikke længere udenlandske lastbiler, der begår trafikforseelser, køre videre, fordi det sprogmæssigt er besværligere at håndtere deres overtrædelser af færdselsloven, siger Dansk Transport og Logistiks adm. direktør Erik Østergaard.
I Nordsjælland var et af eksemplerne ifølge Frederiksborg Amts Avis, at politiet tilbageholdt en udenlandsk lastbil, indtil bøden var betalt.
- Politiets skærpede adfærd giver en bedre trafiksikkerhed og øger retsbevidstheden for de danske vognmænd, som føler, at politiet ikke har gjort noget for at stoppe forseelser begået af udenlandske lastbilchauffører, siger DTL-direktøren, der understreger, at alle chauffører – danske som udenlandske – skal overholde lovgivningen, og at det er skadeligt for erhvervets image, når lastbiler, uanset nationalitet, ikke overholder fartgrænserne eller på anden måde ikke overholder lovgivningen.
- DTL lægger vægt på trafiksikkerheden og har i mange år haft kampagner og programmer for medlemmerne. Det er vigtigt for trafiksikkerheden på vejene, at de danske transportvirksomheder hver dag udfører et professionelt stykke arbejde på den mest trafiksikre måde. Men så skal de heller ikke opleve, at ikke alle er lige for loven, når en udenlandsk chauffør lader hånt om trafiksikkerhed – og ikke straffes for det. DTL vil derfor gerne rose politiet for at have taget fat om problematikken og for også fremadrettet at offentliggøre tallene fra kontrollerne, herunder kontrollen af udenlandske biler, siger Erik Østergaard.