Transport er ofte i mange lande, herunder i EU, blevet betragtet som et reguleringsområde mere end et erhverv med stor betydning for et lands vækst og velfærd.
Nu skal der ske bedre udnyttelse af kapaciteten i lastvogne og togvogne, og der skal være en bedre udnyttelse af hver transportforms styrker. Det er de overordnede temaer i Kommissionens meddelelse om fremtidens transport. Meddelelsen danner baggrund for den hvidbog, som Kommissionen udarbejder en ny version af til offentliggørelse i 2010.
Hvidbogen er særlig vigtig for Europas transport-sektor, fordi den danner baggrund for mange af de love og direktiver, som kommer fra EU inden for transport.
- Vi er glade for Kommissionens meddelelse om fremtidens transport. Den lægger fint op til en bred debat om de udfordringer, som fremtidens transport står overfor: trafikale og transportmæssige konsekvenser af høje vækstrater, trængsel, energieffektivitet, miljø, forurening og teknologisk udvikling. De ting skal behandles i den vigtige hvidbog, og det er derfor glædeligt, at Kommissionen her begynder med at gøre det ganske klart, hvilken afgørende betydning transport har for EUs økonomi og for, at der er fortsat er vækst og beskæftigelse i Europa, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Kommissionen har gennem det seneste års tid gennemført en bred dialog, som bl.a. DTL har deltaget i, for at forsøge at skabe et overblik over, hvad der bestemmer efterspørgslen efter transport.
- Det er en interessant øvelse, som Kommissionen er i færd med. For første gang forsøger Kommissionen at placere EUs transport i en sammenhæng med resten af de økonomiske aktiviteter i EU. Det kan vi kun hilse velkommen fra transportens side. Det er sådan set det samme, som DTL siger: Nemlig, at transport er en nødvendig og integreret del af alle menneskers dagligdag. Det er ikke for sjov, at der er lastbiler på vejene og godstog på skinnerne, siger Erik Østergaard.
Undersøgelsen fra Kommissionen skal nu danne grundlag for en høring frem til efteråret, hvorefter Kommissionen vil udarbejde den nye Hvidbog for den fælles transportpolitik.