DSV A/S adm.direktør Jens Bjørn Andersen betegner det forliste partnerskab om ejerskabet af DFDS A/S som brandærgerligt, men siger til Transport-Tidende spørgsmål:
Skal DSV til at bruge de frigjorte kræfter til at kaste sig ud i andre opkøb?
- Vi skulle faktisk ikke bruge særlig mange kræfter på DFDS, da vi jo ikke skulle drive selskabet ud fra DSV. Det skulle forblive en selvstændig virksomhed med egen ledelse, siger Jens Bjørn Andersen og fortsætter
- Men vi får mere råderum i vores økonomi - og vi er hele tiden på udkig efter nye opkøbsemner i såvel udlandet som herhjemme. Vi har deltaget i konsolideringen af markedet de seneste år, og det regner vi med at blive ved med.
Opgiver ankeVesterhavet A/S – der ejes af JL-Fondet – og DSV A/S planer om fælles ejerskab af færgerederiet DFDS A/S stødte på stengrund hos EU’s kartelmyndighed, der vurderes, at partnerskabet ville skabe risiko for ulige konkurrencevilkår for vejgodstransporten i Nordeuropa.
Den umiddelbare reaktion fra DSV og Vesterhavet A/S, var at man ville føre kartelsagen videre i den såkaldt fase2-proces. Men efter at have overvejet udsigterne hen over weekenden meddelte de to selskaber tirsdag 16. juni, at man opgav projektet, hvor det nyetablerede holdingselskab Vesterhavet-DSV Holding A/S ville kontrollere 56 procent af aktierne i DFDS A/S.
VognmandsklemmeEfterfølgende uddybede DSV’s topchef over for Transport-Tidende spørgsmål:
Får i flere henvendelser om opkøb i forbindelse med finanskrisen?
- Som en stor spiller i markedet får vi naturligvis henvendelser, og dem ser vi selvfølgelig på. Men jeg synes ikke, at markedet fundamentalt har ændret sig, og vi får ikke ret mange flere tilbud. Det er jo i grunden positivt set med branchens øjne, siger Jens Bjørn Andersen, der peger på, at det er speditionsvirksomheder, der er interessante for DSV, mens det især er vognmandsbranchen, der er kommet i klemme under finanskrisen.
- Derudover vil jeg sige, at vi lige nu er midt i en stor proces med at sammenkøre DSV og ABX. Så vi har faktisk rigeligt at se til, fastslår Jens Bjørn Andersen.