- De alt for høje afgifter på elektronisk sikkerhedsudstyr er et farligt eksempel på, at regeringen ikke prioriterer sikkerheden for bilisterne lige så højt som indkrævningen af afgifter. Danskerne kunne nemlig redde menneskeliv og undgå stærkt invaliderende ulykker ved at sænke afgifterne på elektroniske sikkerhedssystemer til nye biler, mener Georg Nielsen.
Han peger på, at i modsætning til i Sverige og i Tyskland skal danskerne i dag betale skyhøje afgifter på elektroniske bremsesystemer som EBS samt HDR-CMOS-bilkameraer og andre sensoriske systemer, der automatisk læser vejskilte og den øvrige trafik og af sig selv regulerer bilens fart.
- De høje afgifter betyder, at markant færre nye danske biler udstyres med elektroniske sikkerhedssystemer sammenlignet med vores nabolande. Selvom FDM slår fast, at systemerne uafviseligt hjælper køreren med at undgå trafikulykker, siger Georg Nielsen.
Mens svenskerne kun betaler moms på deres biler, betaler danskerne både moms samt en registreringsafgift på 180 procent.
Continental, der foruden dæk fremstiller sikkerhedsudstyr til biler, har regnet ud, at hvis en svensker betaler 12.500 kr. for en sensor til bilen til 10.000 kr., betaler en dansker 30.500 kr.
Georg Nielsen mener, at der er behov for at sænke afgifterne, så danskerne får råd til mere sikkerhed:
- Regeringen forventer 70 procent flere køretøjer på vejene de næste 20 år. Med mere trængsel på vejene vil der også blive flere trafikulykker. Sænker vi afgifterne, giver vi bilisterne bedre redskaber til at styre uden om kollisionerne.