Dansk Transport og Logistik er klar til at samarbejde med det nye parlament om en række emner af betydning for Europas transport.
- Vi lægger vægt på, at det nye parlament kommer i arbejdstøjet og arbejder ud fra, at effektiv transport betyder velfærd og vækst. Med i det billede hører så afgjort emner som miljø og færdselssikkerhed, og ved at tænke tingene sammen kan parlamentet føre en politik, der tilgodeser mange forskellige interesser og politiske mål. Modulvogntog er et klassisk eksempel på en ide, der gavner effektivitet, miljø og færdselssikkerhed, og en ny måde at tænke på banegods-transport i forhold til den stærkt dominerende person-transport på banerne vil også automatisk føre til bedre betingelser for gods på bane til gavn for både effektivitet og miljø, fordi godstransport af politiske grunde prioriteres for lavt i mange EU-lande, siger DTLs administrerende direktør Erik Østergaard. DTL håber blandt andet, at det nye parlament vil godkende Kommissionens forslag om de selvstændigt erhvervsdrivendes arbejdstid.
- For hvis ikke det sker, vil selvkørende vognmænd blive udsat for et kontrolapparat af de mere bureaukratiske i forhold til deres arbejdstid. Det vil være dyneløfteri med regler og opgørelser over, hvor meget de f.eks. sidder ved computeren og arbejder, siger Erik Østergaard.
ØnskerneAndre ønsker på DTL’s ønskeseddel til det nye parlament er:
Særlige korridorer for jernbanegods gennem Europa.
Modulvogntogsnettet skal udbredes til hele Europa.
Særlige byzoner med vignetter og mærkater som adgangskort skal være ens i alle europæiske byer – også pga. besværligheden med kontrol af udenlandske biler.
Det indre marked må i denne krisetid ikke udvikle sig til at blive mere protektionistisk. Det indre marked skal beskyttes, så vi kommer ud af krisen med et bedre og ikke et ødelagt indre marked.
Vejafgifter må ikke kunne misbruges af EU-landene som f.eks. Tyskland, hvis Maut delvist går til miljøstøtte til tyske lastbiler, selv om der opkræves betydelige summer fra udenlandske lastbiler.
EU skal fremme miljøvenlig forskning til transporterhvervet