23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ministerråd enes om jernbanegodskorridorer

Europæiske godsbanekorridorer skal lette den grænseoverskridende godstransport på skinner.
Europæiske godsbanekorridorer skal lette den grænseoverskridende godstransport på skinner.

EU’s transportministre mødtes i går, hvor man godkendte et forslag fra EU-Kommissionen om dannelsen af særlige godsbanekorridorer gennem Europa. Det vil sige, at der skal dannes en række korridorer på det eksisterende jernbanenet, hvor godstrafikken for en højere prioritet end hidtil.

Det skal dog primært ske ved at forenkle de administrative procedurer og en generel forbedring af kvaliteten af transportkæderne.

Men der er ingen løfter om, at godstogene på disse korridorer får en større prioritering end passagertogene. Dermed er der heller ikke udsigt til at godstogene for alvor kan nå op på den regularitet og hastighed, der skal til for at opfylde transportkøbernes krav.

Stockholm-Danmark-Napoli

Transportminister Lars Barfoed underskrev på ministermødet desuden en stor politisk aftale med fire europæiske kollegaer om en godskorridor fra Stockholm via Danmark til Napoli.

Korridoren udgør en vital del af jernbanegodstransporten fra Nordeuropa til Sydeuropa. Aftalen underskrives foruden Danmark af Sverige, Tyskland, Østrig og Italien, og indeholder hensigtserklæringer i forhold til, hvornår hele strækningen skal være udstyret med den fælleseuropæiske signalteknologi ERTMS.

- Danmark er et foregangsland, når det handler om at skabe bedre vilkår for jernbanetransport. Med de godt 24 mia. kr., der er afsat til udrulningen af Signalprogrammet, placerer vi os helt fremme i europæisk sammenhæng, da vi er det første europæiske land, der har besluttet sig for en fuldstændig opgradering til ERTMS på det nationale jernbanenet. Samtidig vil broen over Femern Bælt styrke den miljøvenlige transport af gods på jernbanen samt gøre forholdene for godstransporten mellem Skandinavien og resten af Europa markant bedre. Forslaget om jernbanegods, som blev vedtaget i dag af EU´s transportministre, ligger fint i forlængelse af disse initiativer. Samtidig sikrer vi, at den danske offentlige service-trafik kan afvikles hensigtsmæssigt og at vi på optimal vis kan udnytte den eksisterende jernbaneinfrastruktur i Danmark. Derudover skaber vi forudsætningerne for en mere bæredygtig godstransport i Europa og enklere regler for erhvervet, hedder det i en kommentar fra Lars Barfoed.

- Det er også meget positivt at vi i dag kunne blive enige om godskorridoren Stockholm - Napoli, som er med til at bane vejen for et fælleseuropæisk net af godstransportkorridorer, som vil udgøre en central ramme for den fremtidige transport af gods på bane i hele Europa, slutter Transportministeren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109|instance-web04