Med virkning fra 1. juli hæver Maersk Line raterne for forsendelse af en 20-fods container (1 TEU) fra Fjernøsten til Europa med 300 USD. I højsæsonen august-oktober skal kunderne desuden betale et tillæg på 150 USD ekstra.
Det skriver MartimeDanmark.dk med nyhedsbureauet Direkt som kilde.
Samtidig hæves raterne fra Sydasien – herunder Indien og Pakistan til Middelhavet og Nordeuropa med 250 USD per TEU og 500 USD for en 40-fods container.
Fra 1. september hæves raterne med yderligere 150 USD per TEU.
Priserne stiger også den anden vej, hvor raterne fra Middelhavet og Mellemøsten til Sydasien hæves med 100 USD per TEU.
Flere store containerrederier har varslet rateforhøjelser – senest CMA CGM varslet tilsvarende stigninger. Shippingavisen Lloyd’s List skriver ifølge dagbladet Børsen, at den seneste tids rateforhøjelser er sidste udkald for mange containerrederier. Hvis ikke det lykkedes containerrederierne, der er blevet ramt ekstra hårdt af den globale krise – at genoprette fragtraterne nu, hvor højsæsonen står for døren, så er det tvivlsomt, at det er muligt inden for overskuelig fremtid. Derfor vil mange containerrederier angiveligt bukke under, hvis ikke det lykkedes at få kunderne til at betale bæredygtige fragtrater.