Tavlerne kan skifte mellem flere forskellige visninger ved hjælp af LED-lys og styres fra Vejdirektoratets TrafikInformationsCenter. Samtidig kan de nemt flyttes rundt alt efter behov. Eksempelvis kan de skilte med den aktuelle tilladte hastighed, vejarbejde, eller at vognbanerne indsnævres længere fremme.
Tavlerne vil i stor udstrækning blive brugt på Fløng-Roskilde-projektet. Her skal en strækning på 11 km udvides til 6 kørespor på hovedparten af strækningen og 8 kørespor på en mindre del. Arbejdet starter i juli og ventes afsluttet i 2013.
Det komplicerede vejarbejde kræver, at der arbejdes på skiftende tidspunkter og steder langs strækningen. Med de traditionel faste tavler er der en risiko for, at skiltningen ikke svarer til de faktiske forhold på vejen. Men med de mobile variable tavler sikrer man, at der er overensstemmelse mellem skiltningen og de faktiske forhold på vejen. Det øger desuden sikkerheden for både bilister og medarbejdere.
- Jeg er meget optaget af, at vi har en god trafikkultur i Danmark, hvor vi alle tager hensyn til de øvrige trafikanter og ikke mindst de folk, der arbejder langs vores veje. Vejen er en farlig arbejdsplads, og det er vigtigt, at de ansatte kan arbejde sikkert og trygt. Heldigvis kører langt de fleste trafikanter med fornuft, men initiativer som dette kan øge den nødvendige respekt, siger transportminister Lars Barfoed.
- I de kommende år skal vi bruge flere nye teknologiske løsninger på vores veje. Det er et område, jeg forventer mig meget af. Både Intelligente Trafiksystemer (ITS) og andre teknologiske løsninger, der hjælper os til at komme nemmere, mere sikkert og miljørigtigt frem. Derfor har vi også afsat en pulje på 600 millioner kroner i den seneste transportaftale til nye teknologiske initiativer.
48 tavlerDer ventes at blive taget i alt 48 nye tavler i brug i forbindelse med udvidelsen af motorvejen mellem Fløng og Roskilde. I første omgang vil de blive taget i brug i forbindelse med de kommende broarbejder på strækningen, der forventes at starte i løbet af juli måned. Senere vil de blive brugt på hele den 11 km lange vejarbejdsstrækning