23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU: Modulvogntog er en fordel

Forskningscenter har sammenholdt en række forskningsprojekter.
Forskningscenter har sammenholdt en række forskningsprojekter.

For få uger siden udkom en rapport fra tyske Fraunhofer Institut, som var bestilt af jernbanelobbyen i en Bruxelles. Den viste, modulvogntogene vil flytte store mængder gods fra skinner over på veje, og det ville koste EU dyrt i form af større belastning af vejene og kraftigere miljøbelastning. Vejtransporten rasede mod rapporten og afviste den, fordi rapporten manglede at tage højde for den positive effekt, der opstår når tre almindelige lastbiler afløses af to modulvogntog.

EU-kommissionen udarbejdede derfor en ny rapport, der samlede, sammenlignede og krydsanalyserede flere eksisterende rapporters konklusioner, skriver Danske Speditører i deres nyhedsbrev.

Ifølge Kommissionens fælleseuropæiske forskningscenter JRC, er der en klar fordel ved at indføre modulvogntog i hele EU. De positive miljøeffekter ved at nedsætte det samlede antal kørsler via brugen af modulvogntog estimeres til omtrent 400 millioner euro om året, mens miljøomkostningerne ved gods, som bliver flyttet fra skinner til vej beløber sig på ca. 313 millioner euro om året.

Kommissionen anerkender dermed også, at banegodset vil få det endnu sværere, hvis modulvogntogene indføres. Og det kan betyde en usikkerhed europæisk fremtid for de store og effektive lastbiler. Et af EUs store mål i transportpolitikken er netop at skabe rammerne for et såkaldt modalskift - at flytte gods fra lastbiler over på tog med en klimaargumentet i hånden.

Danske Speditører anser det for vigtigt, at lighedstegnet mellem effektivisering af transporter og klimavenlighed er blevet slået fast med EU-kommissionens rapport. Optimerer man logistikken med brugen af modulvogntog, skåner vi miljøet. Men Danske Speditører advarer også mod, at debatten fordrejes til at være en enten-eller-diskussion mellem gods på skinner og gods på modulvogntog.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|