23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stærekasserne er kommet for at blive

DTU Transport-analyse spår solid gevinst ved indførelse af automatiske fartkontroller på vejene.

DTU Transport-analyse spår solid gevinst ved indførelse af automatiske fartkontroller på vejene.

De automatiske fartkontroller – de såkaldte stærekasser – er en næsten ny foreteelse i Danmark, hvor kun 10 styk er opstillet på Sjælland som et forsøg. Men de Sjællændere, der er indtil videre er gået i fælden, skal ikke gøre sig forhåbninger om at forsøget og stærekasserne går i sig selv igen.

En ny analyse fra forskere ved Danmarks Tekniske Universitets Institut for Transport, viser at stærekasserne er den trafikinvestering, der giver den største gevinst overhovedet målt i kroner og øre.

Det skriver dagbladet Politiken.

Trafikforskerne vurderer, at en massiv investering i automatisk fartkontrol, vil give et samfundsmæssigt plus på to til tre gange det beløb, som opstillingen og driften af stærekasserne koster statskassen.

Stærekasserne er angiveligt langt bedre end politipatruljer til at få trafikanterne til at sænke farten. Det viser erfaringer fra udlandet – herunder Sverige.

Lavere gennemsnitshastighed reducerer antallet af trafikulykker markant og begrænser både antallet af trafikdræbte og tilskadekomne. Lavere fart betyder også mindre alvorlige kvæstelser, når ulykkerne alligevel sker.

Resultatet er både sparede menneskeliv og store sundhedsomkostninger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|