Amerikanske General Motors – der er en af verdens største transport- og logistikkøbere – kaster håndklædet i ringen.
Det skete i går mandag, da GM - efter flere måneders forgæves redningsforsøg – tog første skridt på vejen mod en konkurs, ved at søge såkalt ”Chapter 11 bankruptcy protection”. Men der er ikke udsigt til at ’betalingsstandsningen’ fører til en redning og aktionærerne må formentlig erkende at aktierne i den store bilgigant er værdiløse.
Konkursen kommer til at sætte tydelige spor i transport- og logistiksektoren fordi General Motors hører til blandt de største transportkøbere i verden.
Det spår britiske Transport Intelligence, der fastslår at industrigigantens fald i hvert fald først og fremmest skyldes at konkurrenterne med japanske Toyota i spidsen var bedre til at styre masseproduktionen af biler mere effektivt. Blandt andet hjulpet på vej af årtiers fokus på udnyttelsen af produktionsapparatet og lagerstyring.
GM’s kollaps fører formentlig til dannelsen af en restruktureret – men langt mindre end hidtil – bilkoncern.
- Men under alle omstændigheder, så bliver logistikindustrien en af de helt store tabere, skriver Transport Intelligence.
En række – især Nordamerikanske – logistikselskaber har GM som primær kunde. På længere sigt vil GM’s fald styrke andre bilproducenter. Især giganter som Volkswagen og Toyota, der formentlig kommer til at vokse yderligere. De vil på grund af deres større størrelse stå stærkere, når de forhandlere med logistik- og transportleverandørerne med øget prispres til følge, vurderer Transport Intelligence.