23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Banedanmark tredobler fornyelse

Fornyelse af gamle sporanlæg for mere end 5,2 milliarder kroner frem til 2012.

Fornyelse af gamle sporanlæg for mere end 5,2 milliarder kroner frem til 2012.

Siden 2006 er der tale om en tredobling af investeringer i fornyelsen af jernbanen. Adm. direktør i Banedanmark Jesper Hansen glæder sig over den store aktivitet, der med regeringens ekstrabevilling i 2006 til jernbanen, er i fuld gang med at blive realiseret:

- Jeg glæder mig over, at det kan lykkes at give jernbanen det løft, der skal til at fremtidssikre en pålidelig bane. Når vi har gennemført denne plan ved udgangen af 2012, er 73 procent af banen fornyet i forhold til det, vi lovede i Trafikaftalen, siger han.

Banedanmark har i de seneste år ændret mønsteret for planlægning af sporombygninger og fornyelsesarbejder. Tidligere blev der udført mange akutte og pletvise arbejder. I dag samles alle fornyelser på de enkelte strækninger i større sporfornyelsesprojekter, således at flere af jernbanens elementer udføres, når man nu er i gang med arbejdet. Dermed forstyrres togtrafikken og passagererne mindst muligt.

700 km sporfornyelse

Der er således tale om knapt 700 km sporfornyelse, mere end 250 brofornyelser, 34 stationer får ny perronbelysning, forbedret trafikinformation i form af 476 nye skærme og 3585 nye højttalere samt helt nyt togradiosystem, GSM-R.

At de mange baneprojekter lægges sammen, giver en lang række fordele, såsom bedre udnyttelse af ressourcer, billigere enhedspriser, bedre mulighed for planlægning både i Banedanmark og hos eksterne rådgivere samt større tryghed for at projekterne kan gennemføres.

Fornyelsesplanen og hvor der skal være sporarbejde de kommende fire år kan læses på www.banedanmark.dk

BREAKING
{{ article.headline }}
0.07|