23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kalk barberer grustransporter

Vejdiretoratet sparer 15.000 læs grus ved udbygningen af Holbækmotorvejen.

Vejdiretoratet sparer 15.000 læs grus ved udbygningen af Holbækmotorvejen.

Sjællandske entreprenørvognmænd får væsentligt mindre at lave ved udbygningen af Holbæk-motorvejen, end ved tidligere motorvejsprojekter. Årsagen er at Vejdirektoratet har indført en ny teknik, hvor jorden tilsættes små mængder kalk. Det stabiliserer den underliggende jord så meget, at mængden af grus kan reduceres markant.

Normalt består en motorvej af 25 centimeter asfalt oven på et 75 centimeter tykt underlag af grus. Men ved at blande omkring én procent kalk i den lerholdige jord, kan man reducere mængden af grus med 30 procent.

Den rå kalk bliver pulveriseret og varmet op til godt 1000 grader celsius. Når den brændte kalk så blandes med den lerholdige danske jord, så sker der en kemisk reaktion, der stabiliserer jorden og gør den mindre modtagelig for vand.

Teknikken er tidligere afprøvet på Lolland og Fyn.

Alene ved den den 11 kilometer lange udbygning af Holbæk-motorvejen venter Vejdirektoratet, at man sparer omkring 15.000 lastvognstransporter. Dels ved en stor reduktion i mængden af grus og dels fordi man i langt mindre grad er nødt til at køre ustabile jordlag væk.

Havne

Danske havne har i de senere år noteret en markant fremgang i omsætningen af sand, grus og sten til bygge og anlægssektoren. Vejdirektoratets opfindelse vil formentlig også ramme havnene og den del af skibsfarten, der lever af at opgrave råmaterialer fra havbunden.

Omvendt sparer kalk-tilsætningen ikke bare skattekroner, men også et betydeligt antal tunge kilometer til gavn for miljøet og klimaet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|