Manglende tilpasning af den globale containerskibsflåde kan trække rederiernes pine i langdrag.
Det fortsatte pres på det globale containermarked betyder, at flere mindre containerrederier sandsynligvis går under.
Det vurderer chefen for Maersk Lines rutenetværk, Robert Kledal.
Men konkurserne er ikke nødvendigvis lig med lettere vilkår, for de rederier der overlever.
- Vi er ret overbeviste om, at nogle containerrederier vil gå ned, og det vil på kort sigt gavne nogle andre rederier. Men det store spørgsmål er jo, hvor kapaciteten går hen, altså hvad der sker med skibene. Bliver de købt af konkurrenter, lagt op eller lejet ud af bankerne til 3000 dollar om dagen", siger Robert Kledal ifølge Nyhedsbureauet Direkt..
Han påpeger, at store statsejede containerrederier som kinesike Cosco og Neptune Orient Lines fra Singapore måske vil benytte lejligheden til at opkøbe yderligere kapacitet mens prisen er gunstig, selv om det er en dårlig forretning på kort sigt.