Skal den danske vækst i gang igen, så er vi nødt til at tænke mobilitet og transport på en mere sammenhængende måde, end vi hidtil har gjort, sagde DI Transports nye formand, Kjeld Frederiksen.
Direktøren i Danske Fragtmænd afløste på mandagens generalforsamling i DI Transport den hidtidige formand, Joan Hansen, der efter lukningen af sit firma nu satser på en kommunalpolitisk karriere.
- Fra politisk hold er der brug for at kigge mere på, hvordan transporten kan hænge sammen, så det bliver nemmere at koordinere fly, lastbiler, skibe og tog. I dag er der af klimamæssige årsager stor fokus på, om det nærmest udelukkende skal være den ene eller andet transportform, mens sammenhængen og perspektivet er væk. Samtidigt skal branchen moderniseres mere end det hidtil har været tilfældet, således at netop de klimahensyn bliver en del af løsningen for transporten. Her bliver bedre logistik, større og flere sammenhængende it-systemer en nødvendighed, hvis vækst, klima og transport skal gå hånd i hånd, siger Kjeld Frederiksen.
- I dag stilles der markant større krav til det at transportere en ting fra A til B, end der gjorde for bare 20 år siden. Miljø- og klimahensyn skal kombineres med kundernes deadlines, lige som medarbejdernes arbejdsmiljø også er i centrum for den enkelte virksomhed. Derfor er det afgørende, at mere oplysning om netop disse forhold kommer ud til forbrugerne, som af indlysende årsager stadigt har mest fokus på prisen, mener Kjeld Frederiksen.
Foruden formanden var der også nyvalg til bestyrelsen af landechef for SAS Danmark, Flemming Jensen, adm. direktør for Ford Motor Company A/S, Kenneth Jørgensen, adm. direktør for Grenaa Havn, Henning Laursen, og vognmand, Anders Fransgaard, Viborg.