Nedturen er ikke længere så brat, som den har været.
Formanden for Dansk Industri, Hans Skov Christensen, ville gerne ved DI Transports årsdag i går i København have fortalt den gode nyhed om, at krisen er afblæst.
- Men jeg vil nødigt sige, at det er ovre, sagde Skov Christensen. Vi er ikke fremme, hvor vi kan sige, at vi kan se lyset for enden af tunnellen. Men eksporten falder med lavere hastighed end den gjorde tidligere, selv om vi endnu ikke kan sige præcist, hvor meget det flader ud.
DI-formanden understregede, at danske tiltag ikke alene kan vende nedturen. 20 år tilbage var privatforbruget afgørende for dansk økonomi, men er eksportens betydning næsten altafgørende.
- Det stiller store krav til transporterhvervet, sagde Hans Skov Christensen.
Arbejdskraftmangel igenDykket i eksporten har været markant – fra 1000 milliarder kroner for et år siden til nu 800 milliarder. Men når hullet er lukket igen, står Danmark overfor nye udfordringer:
Arbejdskraftmanglen, som var et problem i 2006-2007 under opturen, vil ramme danske virksomheder igen, vurderer viceadministrerende direktør i DI, Ole Krog:
- Endnu flere end vi har regnet med har forladt arbejdsmarkedet, forklarer Krog.
DI havde forventet en afgang i arbejdsstyrken på cirka 6000 i 2009 og 2010, men de seneste tal viser en afgang på 50.000.
Ole Krog peger på, at det er udenlandske arbejdere, der er vendte hjem under krisen, samt danskere, der for eksempel har fremskyndet deres pension/efterløn som følge af faldende beskæftigelse under krisen.
- Vi står med et problem, påpegede Ole Krog.