DI Transport har haft stor fokus på havnenes rolle i forhold til at binde vej, bane og søtransporten sammen.
- DI Transport og DI har været bannerfører i sager, når enkelte kommuner indskrænker velfungerende erhvervsarealer til fordel for planer om byudvikling. Heldigvis har vi også eksempler på kommuner, der vælger at styrke havneerhvervene. Det gælder bl.a. Køge og Kolding, sagde Joan Hansen, formand for DI Transport på organisationens årsmøde mandag i København.
- Når vi nu ved, at hovedparten af den internationale gods kommer til Danmark ad søvejen, er det selvfølgelig uacceptabel, at aktive virksomheder skal erstattes med lejligheder.
Umådelig trist
Hun pegede på sagen om Fredericia Skibsværft, som hun betegnede som umådelig trist:
- Værftet har valgt at flytte til Lindø. Nogle er glade og andre triste over den afslutning. På bundlinjen står vi med en velfungerende virksomhed, der er presset ud af havnen.
Joan Hansen betegnede desuden havne og havnevirksomheder som vitale dele af den trafikale infrastruktur i Danmark:
- Hvis havnene skal være omdrejningsskiven mellem vej- og banetransport og søtransport, er det nødvendigt med en beskyttelse af havnene og havnevirksomhederne.