23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

AMT suger interessen til sig

Veludstyret tippeladssættevogn til transport af løsvarer.

Veludstyret tippeladssættevogn til transport af løsvarer.

Af Finn Bjerremand

Foderstofvogne har gennem mange år været domineret af vogntog bestående af en forvogn med en påhængsvogn. Men gennem de senere år er denne trend ved at blive faset ud til fordel for sættevogne med tippelad og suge-blæseanlæg som nødvendigt udstyr.

Præcis som ved kølevogne, hvor man kan veje fordele og ulemper ved forvogn-hængerkombinationer op mod trailere, er argumentet for trailerløsningen, at der kun skal anvendes en kølemaskine. Det samme gør sig gældende ved foderstofvogne med suge-blæseanlæg. En trailer kan nøjes med ét suge-blæseanlæg, mens man ofte ser hængervogntog til foderstoftransporter med suge-blæseanlæg på såvel forvogn og påhængsvogn.

Et argument mod traileren er derimod, at hvis løsvarer skal tippes af på gulvet inde i en hal, så kan man ikke nøjes med at have 5-6 meter til loftet - de er ganske enkelt ikke plads nok til at godset kan glide af.

En af de helt store fordele ved trailerløsningen er dog, at egenvægten er ca. fire ton mindre end på et tilsvarende hængervogntog. Hvis man begynder at kalkulere på flere transporter hver dag, kan det blive til rigtig mange penge i sparede kørsler.

Nøgleordet til fordel for trailerløsningen er desuden fleksibilitet. Traileren kan parkeres, når der ikke er så meget at lave, mens trækkeren i stedet kører ud og udfører andre typer af transportopgaver med en anden trailertype. Lige netop det argument er der mange vognmænd, som mærker lige nu, hvor beskæftigelsen er svingende.

AMT med udstyr

Denne ”Månedens Køretøj” er en standard 55 kubikmeter tippeladstrailer af mærket AMT fra MTDK A/S i Randers.

Standardtraileren er dog blevet udstyret med masser af specielt udstyr, som gør den meget anvendelig til transport af løsvarer - primært foderstoffer herunder korn m.v.

Et suge-blæseanlæg fra Busch Vakuumteknik A/S i Stenstrup sørger for at godset forholdsvis hurtigt kan suges ombord, f.eks eksempel fra lagerpladser helt op til 30 meter væk fra vognen.

Ladet består af en aluminiumskasse, der er fremstillet i en stærk kvalitet med profilsider og bagklap.

Bunden er konstrueret i en 7 mm aluplade med tværgående samlinger samt u-profiler, der sidder med højst 350 mm afstand. Siderne er fremstillet i 300 mm plankeprofiler, hvor der en 4 mm plade på indersiden og en 2 mm plade på ydersiden. Forsmækken er konstrueret i en 55 mm aluplade med kraftige I-vanger for at kunne klare trykket fra stemplet, som løfter forenden af ladet ved tipning.

Hele ladet er fuldsvejset, så traileren kan godkendes til levnedsmiddeltransport. Bagklappen er konstrueret i plankeprofil med en meget stærk kantramme, og er tophængt. For at sikre en god åbning af bagklappen ved aflæsning er tophængslerne flyttet ca. 250 mm frem.

Til at holde bagklappen lukket er der monteret to vandretliggende luftcylindre under bunden, som ligger sikkert placeret inde under bunden et stykke foran tiprøret, hvor der ikke er noget som kan påvirke mekanismen.

Stemplet er af mærket Penta, der har 5 skud og som er forstærket. Stemplet kan klare indtil 200 bar i hydraulisk tryk.

I forenden er der monteret en repos af galvaniserede rør-profiler, som betyder at chaufføren kan stå sikkert oppe ved toppen af forsmækken. Chassiset er bygget af I-profiler i stål med kraftige tværvanger samt en forstærkningsplade i bagenden omkring tiprøret. Pladen til kongetappen er i 8 mm stål, hvor der er forstærkningsvanger på tværs under pladen.

Bogielift kan hjælpe

På denne tippeladstrailer er der også en del kundespecificeret udstyr, så som igangsætnings starthjælp i form af bogielift på den bagerste aksel. Bogieliften er tilsluttet så den med læs kan hæve akslen i op til 25 sekunder og med hastigheder op til 25 km i timen.

Der er monteret gode beslag til både kost og skovl, samt i venstre side en god kasse med presenningsafdækning og beslag til stigen på undersiden.

I bagenden er der monteret en forskydelig kofanger, der altid kan indstilles i den korrekte afstand, så reglerne på dette felt kan overholdes. Udfordringen ligger netop i, at kofangeren ikke kan være i den mest optimale stilling, når der tippes med påmonteret suge-blæseanlæg.

I toppen er der monteret en rullepresenning, og der er monteret rørbøjler samt rør til suge- blæseanlægget, så chaufføren kan bestemme om der skal læsses i den bagerste halvdel eller den forreste halvdel af ladet, når der læsses med sugeren.

På siderne af chassiset er der monteret store vandretliggende rør, hvor rørene til suge-blæseanlægget kan placeres, når ikke de anvendes. Der er så meget rør, at der kan lastes løsvarer, som er placeret op til 30 meter væk fra traileren.

Mange detaljer

Indvendig er der ved bagklappen monteret to aftagelige plader, som sikrer at godset bliver kanaliseret ned til kornlemmen i midten af bagklappen, når der er behov for det. Skal der køres gods, som ikke skal ud gennem kornlemmen, men i stedet for eksempel tippes med åben bagklappe, fjernes de to plader ganske enkelt.

Akselsektioner er udstyret med en trippelbogie, med 3 stk. BWP aksler i 9 tons version med tromlebremser, og akslerne ophængt i luftaffjedring af typen T36-1. Bremseanlægget er et Knorr anlæg med EBS som også er udstyret med RRS (ESP på trailer) og desuden er der vægtsystem indbygget i anlægget.

Hjulbestykningen består af 6 stk. Continental HTR dæk i størrelsen 385/65 R 22,5. Baglygterne er helt typisk dansk lygebestykning med 4 runde trekammer diodebaglygter og 2 baklys i bagkofangeren. Desuden er der monteret baklys midt på siderne lige under ladet, som kan lyse op foran akslerne.

I forbindelse med suge-blæseanlægget er der også monteret en oliekøler. Den er placeret inde under chassiset på en tværvange lige ved støttebenene. Når man har valgt denne placering skyldes det ikke mindst, at det gælder om at være så langt væk fra andre varmekilder som muligt, og samtidig må køleren heller ikke kunne lukkes til med støv.

Til at trække suge-blæseanlægget anvendes hydraulik, som kommer fra trækkeren. Derfor er der to forskellige hydraulikkredse på AMT-traileren – en hydraulikkreds til at tippe med og en hydraulikkreds til at trække suge-blæseanlægget.

Hele traileren er utrolig funktionel og flot lavet med et højt niveau på finish. Det er ganske enkelt pænt arbejde.

Vægtdata:

Kongebolt tryk (maks.) – 16.000 kg

Trippelbogietryk – 24.000 kg

Totalvægt – 40.000 kg

Egenvægt ca. – 6.600 kg*

Mulig lasteevne – 33.400 kg

*Suge-blæseanlæg er ikke indregnet i egenvægten Måldata:

Akselafstand – 7.900 mm

Akselstand mellem 1. og 2. aksel – 1.310 mm

Akselstand mellem 2. og 3. aksel – 1.310 mm

Skammelhøjde – 1.150 mm

Længde lad – 10.238 mm

Højde lad – 2.198 mm

Rumindhold – 55 m3

Tekniske data:

Chassis – Chassis i stål opsvejset til I-profil med mange tværvanger

Aksler – BPW 9 ton med tromlebremser

Bremseanlæg – Knorr EBS anlæg med RSS

Dæk – 6 stk. Continental HTR 385/65 R 22,5

Bogielift – Bogielift på bagerste aksel i trippelbogien

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03