23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Modulvogntog kører uden uheld

Indførelsen af de 25,25 meter lange køretøjer som forsøg er foregået uden problemer.

Indførelsen af de 25,25 meter lange køretøjer som forsøg er foregået uden problemer.

Af Finn Bjerremand

Det er et halvt år siden de 25,25 meter lange modulvogntog begyndte at køre på dele af det overordnede vejnet herhjemme. Hidtil har forsøget været uden problemer. Det viser en rundringning til forskellige organisationer og myndigheder.

- Der er ingen rapporter om uheld, og vi er meget tilfredse med, at der i ”fase 3” er blevet mulighed for, at enkeltvirksomheder kan søge om at blive koblet på modulvogntogsvejnettet, siger cheføkonom Ove Holm fra Dansk Transport & Logistik.

- Vi oplever stor interesse blandt medlemsvirksomhederne. Der er som regel tale om kørsel på kommuneveje, så vi opfordrer derfor kommunerne til at tage vel imod virksomhedernes ønsker, der ikke mindst er til gavn for det lokale erhvervsliv. Vi har også noteret, at transportminister Lars Barfoed for alvor har tænkt sig at gå i vælten for at indføre modulvogntog i Europa - i første omgang ved at fremme en korridor fra Norden gennem Nordtyskland til Holland, siger Holm.

Miljøvenlige transporter

I regeringens nylig offentliggjorte godsredegørelse hedder det blandt andet om modulvogntog:

”Modulvogntog styrker grundlaget for effektive og miljørigtige transporter. Det aktuelle forsøg er tilrettelagt, så landets største havne og jernbaneterminaler får en central rolle. Hermed styrkes samspillet mellem transportformerne.

Der inviteres til, at konkrete virksomheder tæt på det udpegede vejnet kan deltage i modulvogntogsforsøget under forudsætning af, at de selv finansierer den nødvendige tilretning af vejnettet.

Internationalt er der et stort potentiale i at kunne køre med modulvogntog, og Transportministeriet vil derfor arbejde for en udbredelse af modulvogntog i Europa. På kort sigt arbejdes der aktivt for et udvidet forsøg fra Norden via Nordtyskland til Nederlandene. ”

Tilfreds styrelse

Kontorchef i Bilteknisk afdeling ved Færdselsstyrelsens, Ib Rasmussen, er også tilfreds efter det første halve år.

- Set fra vores side er det gået fint, idet vi har været forskånet for ulykker - takket være dygtige chauffører, et godt vejnet og gode tekniske regler.

Den norske vognmandsforening NLF har forleden rost de danske myndigheder for - i modsætning til de norske myndigheder- at have investeret betydelig beløb i at få fjernet flaskehalse i vejnettet og for et højt informationsniveau under hele processen.

Ikke set meget til

- Det er jo ikke meget, vi har set til disse vogntog - bortset fra ved Molsliniens færger, siger landsformand hos Dansk Cyklist Forbund Claus Steffen Hansen.

- Men det, der bekymrer os, er de forandringer, som Vejdirektoratet vil lave for at få modulvogntogene igennem rundkørsler og forbi hastighedsdæmpende foranstaltninger. Vi er ikke så bange for kæmperne, men for at den almindelige trafik træder lidt tungere på speederen, hvilket kan give flere ulykker, siger Claus Steffen Hansen, der også er imod, at der fjernes cykelstier for at få plads til modulvogntog.

1700 over broen

Der er endnu kun meget få tal for trafikken med modulvogntog, men under et møde forleden kom det ifølge DTL frem, at der i marts og april 2009 kørte henholdsvis 1726 og 1757 modulvogntog over Øresundsbron (begge retninger tilsammen).

Det blev på mødet desuden oplyst, at der på nuværende tidspunkt er afleveret ønsker fra ca. 30 virksomheder om at kunne køre på strækninger mellem det godkendte vejnet og cirka 60 adresser.

fba@transinform.com
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web03