Det er 75 år siden Franz Xaver Kögel overtog sin læremesters værksted.
Af Gwyn NissenNetop som Franz Xaver Kögel i 1934 efter endt læretid overtog værkstedet i Neu-Ulm begyndte motor-tidsalderen for alvor i godstransporten.
Det så den unge Kögel som en god mulighed for at satse på opbygninger og anhængere til lastbiler. En kollega leverede rammerne, hvorpå Franz Xaver Kögel monterede bund og sider. Der blev hurtigt trangt i værkstedet og tre år efter han var begyndt som selvstændig, flyttede Kögel ind i et nyt erhvervsområde i Ulm.
Her udvidede Kögel yderligere, men et bombeangreb i 1944 ødelagde virksomheden fuldstændig.
Efter krigen tog FXK, som Kögel blev kaldt, hul på genopbygningen. Han satsede fortsat på anhængere og førerhuse til eksportlastbiler.
Atter engang betød succesen, at Kögel i 1956 måtte flytte – denne gang til så store lokaler og med moderne maskiner, at det var muligt at påbegynde en industriel serieproduktion.
Allerede dengang var virksomheden præget af innovation, og fremstillede således de første veksellad, der gjorde det muligt, at sætte et lastbillad på en jernbanevogn.
Med årene voksede Kögel yderligere – såvel organisk som gennem opkøb i Tyskland, siden i Østeuropa og joint venture i Kina.
Igen og igen skabte Kögel nye, innovative løsninger, som er med til at effektivisere transportsektoren i hele Europa.
1983 overtog Kögels søn Herbert ledelsen og fortsatte udviklingen i samme spor som faderen. Siden blev Kögel et aktieselskab og virksomheden er ekspanderet voldsomt i udlandet. Økonomiske vanskeligheder i 2004 kunne ikke ændre ved, at Kögel har et godt navn i branchen og således rejste sig igen med en ny ledelse, en slankere forretning gennem frasalg af datterselskaber samt en flytning til Burtenbach.
I dag er Kögel Fahrzeugwerke GmbH således blandt top tre i branchen i Europa og er blandt verdens ti største trailer-producenter.
Foruden produktionen i Burtenbach har Kögel fabrikker i Tjekkiet og i Polen. 2008 fremstillede Kögel mere end 18.000 køretøjer, hvoraf totredjedele blev eksporteret. De 1350 medarbejdere skabte derved en omsætning på godt tre milliarder euro.
gn@transinform.com