Den nye Kel-Berg tipper har tabt et par hundrede kilo.
Af Finn BjerremandLastas har for lanceret en ny generation af tippeladstrailere i to størrelser på henholdsvis 51 og 56 kubikmeter. Trailerne har i forhold til tidligere modeller tabt et par hundrede kilo. De kan regnes direkte ind på vognmandens bundlinie: med 200 kg mere last stiger rentabiliteten.
Den nye serie (T350V-8050) er en såkaldt skandinavisk version, hvor kongebolten kan overføre op til 18 ton. Trippelbogien klarer 24 ton og med en egenvægt på ca. 6,3 ton giver det ved 16 tons kongebolttryk (i Danmark) en mulig nyttelast på 33,7 ton.
Det kræver dog at vognmandens trækker er en let version, som kan holde egenvægten i nærheden af 8 ton.
Akslerne er hos Kel-Berg efter kundens ønske. Den første vi har set er der dog opbygget med SAF Intradisc (9 ton) med skivebremser. Fra producentens side fremhæves det at man opnår en samlet vægtbesparelse på 150 kg ved at anvende denne type aksler med skivebremser.
Bremseanlægget er i øvrigt udstyret med EBS og har det trafiksikre roll stability program (ESP på trailer).
Nye finesserLadet består af en letvægtstipkasse, der har sider i 40 mm aluminiumsprofiler, samt en forvæg af 4,5 mm alu-plade med kraftige alu-forsmækforstærkninger.
I toppen af forsmækken er der lavet en luge som automatisk åbner, når tippeladet bevæger sig op ad. Det modvirker dannelsen af vakuum, når der er presenning over og lasten løber bagud. Det kan nemlig have den kedelige konsekvens at presenningen bliver suget med bagud.
- Vi forventer os meget af den nye type tippeladstrailer og har allerede de første eksemplarer på lager klar til hurtig levering, siger direktør Jan Bertelsen. Lastas.
fba@transinform.com