En sund sjæl i et sundt legeme - siger en gammel talemåde – og det lader til at være evigt gyldigt.
Måske mere aktuelt nu end nogensinde før. Med lanceringen af XL eller endda XXL-portioner i supermarkederne, efter bedste – eller rettere værste – amerikanske model, er jo med til at friste svage sjæle. Beviseligt er det, at antallet af overvægtige danskere vokser alarmerende hurtigt - hver femte dansker er nu for tyk.
Transportbranchens organisationer har gennem en del år efterhånden råbt vagt i gevær overfor medlemmerne - og dermed deres medarbejdere - og fokuseret på problemet med overvægt og en usund livsstil.
Bl.a. har Transportbranchens Uddannelsesfond gennem flere år fokuseret på chaufførernes trivsel, og har i samarbejde med Pension Danmark udgivet en publikation, der hedder ”Få en toptunet motor og et flot karrosseri” – med råd og vejledning om sund kost, specielt til chauffører, der jo som regel sidder ned dagen lang. I tryksagen lægges der også i høj grad vægt på sammenhængen mellem sund kost og
trafiksikkerhed.
Man har i et andet projekt “Sikkerhed og sundhed bag rattet” analyseret og fået beskrevet kostens betydning for trafiksikkerhed, psykisk trivsel og risikofaktorer for hjertekarsygdomme blandt lastbilchauffører.
Ligeledes er kogebogen for lastbilchauffører, Dagens rat, udgivet tilbage i 2005 og i 2007 udkom koge-/sundhedsbogen
.
For kort tid siden havde Hjerteforeningen med bistand fra Dansk Transport og Logistik arrangeret et helbredstjek af chauffører. Det foregik på flere rastepladser, og chaufførerne var meget interesserede i at få inspiration om kost og motion, og var langt hen ad vejen også klar over, at de måske ikke fik gjort så meget godt for deres helbred.
Især var der en tendens til, at chaufførernes kondital lå meget ringe, så motion er et område, hvor der er stort behov for forbedring. Set over en bred kam levede sundhedstallene op til Hjerteforeningen og DTLs formodninger om, at blodtryk og kolesteroltal hos mange af chaufførerne lå højere, end det burde.
Rigtig mange erfarede desuden, at deres krops ”reelle alder” (metaboliske alder) lå markant over den alder, der står på deres dåbsattest. En chauffør fik f.eks. konstateret, at hans metaboliske alder er 52 år, hvorimod alderen på hans dåbsattest siger 40 år - uhyggeligt!
I året for klimatopmødet i København er der meget passende udarbejdet en pjece i et samarbejde mellem ITD, Ib Karlskov og Worklife om klimaet i et førerhus. Pjecen beskriver rigtig glimrende, hvordan man kan renholde førerhus, hvordan chaufføren kan få optimal personlig hygiejne samt et sundere liv på landevejen.
Så kom ikke og sig, at branchen ikke har fuldt fokus på de arbejdsmiljømæssige problemer, der kan være i forbindelse med jobbet som chauffør.
Ha’ det godt til vi ses igen
PS: Som vi skrev i forrige udgave af Trans Inform, kunne I glæde jer til en konkurrence med store og spændende præmier – se bare det flotte tilbud på bagsiden af denne udgave.