Kovending: Danske erhvervshavne melder om svagt stigende aktivitet.
Af Lars LassenSelv om den faldende godsomsætning i kølvandet på finanskrisen fortsatte hen over nytåret, så melder erhvervshavnene nu om en vending. Aktiviteten i de danske havne falder ikke længere, og på flere områder går det igen fremad.
- De første par måneder af 2009 var ikke noget at råbe hurra for, men der er nu indikationer på, at udviklingen er ved at vende. Vi har foretaget en rundspørge til de største havne, og de indeholder nogle forårstegn om stabilisering af økonomien, som vi synes er meget interessante, sagde Danske Havnes formand, borgmester Uffe Steiner Jensen på Havnens Dag.
Danske Havne vurderer ligefrem, at den forsigtigt positive melding fra havnen kan være første tegn på, at den økonomiske krise har nået bunden og at samfundsøkonomien så småt er på vej op.
Udviklingen i godsmængderne er god indikator for samfundets tilstand, fordi stigninger og fald i transporten af varer afspejler virksomhedernes og forbrugernes økonomi.
- De seneste meldinger giver grobund for forsigtig optimisme, siger Uffe Steiner Jensen.
Solidt resultatDe danske havne blev generelt ikke ramt voldsomt hårdt af den internationale krise, som brød ud sidste år. De 12 største erhvervshavne kunne notere en fremgang på fire procent i omsætningen i 2008.
De danske havnes samlede godsomsætning nåede godt 106 mio. tons i 2008. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Tallet er en reduktion på tre procent i forhold til 2007, som var et rekordår, men stadig over 2005-niveau.
I de større havne er nedgangen især sket på råolie, kul, containere og færgegods. Til gengæld har der været en vis fremgang for andre godstyper. Det gælder f.eks. de traditionelle bulkprodukter. Der sker altså nogle forskydninger mellem de forskellige godstyper, f.eks. er vindmølledele et voksende marked på en del havne.
Ganske bemærkelsesværdigt kunne en række mindre havne melde om vækst i godsomsætning – for flere havnes vedkommende endda tocifret vækst.
- Mange har i de senere år haft travlt med at spå de mindre havnes snarlige død. Men det passer simpelthen ikke, sagde en tydeligt tilfreds Uffe Steiner Jensen.
ll@transporttidende.com