Globale rammer: Lars Vang Christensen vurderer, at rederi-erhvervet har haft god politisk bevågenhed.
Danske rederier har levet op til de hensigter og planer, der er stillet op. Men erhvervet har også haft en stor opbakning fra regeringspartierne.
- De rammevilkår, vi nu har i Danmark er konkurrencedygtige globalt. Det skyldes politisk velvilje og forståelse. Der er jo nok af eksempler på lande, som ikke giver de rigtige rammer, og dér dør eller lider erhvervet. Det har vi gennem en årrække kunnet notere os f.eks. i Norge, siger rederiforeningens nye formand, Lars Vang Christensen.
Derfor skal de danske politikere have al den ros de kan få. De har forstået, at skibsfarten er et sandt globalt erhverv. Der er et frit flow af arbejdskraft og projekter. Rederier opererer i mange lande og har derfor fingeren på pulsen globalt.
- Vi slås jo som lille land for internationale regler. Her er end ikke EU stor nok i sig selv. Det er en verdensdel blandt syv. For os er det afgørende med ensartede regler i konkurrence-situationen. Beskytter man sin egen baghave, så går det galt. Det har vi ofte set - men der er da heldigvis en masse succes-historier.
Aktiv strategi- Derfor har rederi-erhvervet valgt at være så aktiv gennem rederiforeningen. Når der sendes signaler fra medlemmerne i Det Blå Danmark om at være på forkant, og at man vil sætte sit fingeraftryk og fodaftryk, så er fokus lagt, og samler man op på de sidste års succeser, så har rederiforeningen været fantastisk dygtig både til at læse signaler og ikke mindst få dem implementeret i lovgivningen, siger Lars Vang Christensen.
Lars Vang Christensen mener det er vigtigt at synliggøre de mange gode resultater, der opnås i rederiforeningen. Klima er et eksempel på, at rederi-erhvervet er gået meget aktivt ind i diskussionen.
- Mange overfortolker eller misfortolker fakta i denne sag. Det er indiskutabelt, at skibsfart er det erhverv, som sviner mindst pr. flyttet ton pr. sømil. Lars Vang Christensen fremhæver, at den økonomiske krise ikke har ændret på den villighed
Mange miljøtiltag- Her i 2009 er der faktisk flere miljøtiltag end nogensinde før inden for erhvervet. Seriøsiteten er stor – både i tale og i gerning, og det mener jeg fortjener anerkendelse.
Initiativerne går lige fra forskning til test på skibene og udvikling af nyt design. Vi gør faktisk meget mere end folk ved. Med den moderne flåde og de mange miljøtiltag, så går det bestemt den rigtige vej, selv om man jo hele tiden skal gøre det endnu bedre, drevet frem af erhvervets egen lyst til at nå længere.
- Vi må da medgive, at vi står for udledning af meget CO2, NOx og SOx, selv om vi har flotte resultater. Men verdenshandelen ændres ikke om så let. Utrolig meget last skal flyttes fra A til B og måske tilbage til A igen efter endt produktion. Så hvorfor ikke gøre det på den måde, der sviner mindst.
Krise eller ej- Krise eller ej, så fastholder vi indsatsen, selv om nogen måske kunne tro det modsatte. Det synes jeg faktisk er ret flot. Den nyeste teknologi og de nyeste motorer er på vej. Vi klarer knap 10 procent af verdenshandelen med stadig mindre miljø- og klimapåvirkning, så vi har en fantastisk god historie at fortælle, mener rederiforeningens formand. Hvorfor løbe risikoen med et gammelt skib, når man kan få et nyt, synes devisen at være i branchen i disse år. Det er de nyeste skibe, som beskæftiges først.
- Og sådan skal det være. Der er behov for kvalitetsskibe, og transport forpligter. Det er vigtig at understrege, at også kunder – og herunder også de store olieselskabers handlinger i en krisetid nøje monitoreres af rederierne. Loyalitet skal også udvises, når raterne er nede i en bølgedal – af alle de involverede.
Optimist: Lars Vang Christensen tror, at de danske rederier kommer styrket gennem krisen.
Selv om krisen nok skal sætte sine spor, så kommer dansk søfart styrket ud af krisen., Det mener Danmarks Rederiforenings nye formand, Lars Vang Christensen, direktør i Herning Shipping.
- Vi lærer en masse undervejs. Det gør ikke noget, at man får skærpet sanserne lidt. Kriser er ikke kun dårlige. De kan bruges positivt. Det kan være sundt at blive rystet – og også at blive rystet sammen med kunden og i organisationerne. Opgaven bliver pludselig mere synlig og man får måske slagtet nogle hellige køer og får et tydeligere forretningsfokus. Krise giver muligheder, men det kræver mod, siger Christensen.
Han tror ikke krisen frister nye spillere på markedet, fordi det er så svært at få adgang til kapital.
- Det vil fortsat være gamle dyder som godt købmandskab, der sætter tempoet: Vær tæt på. Læs kundens behov og levér varen på en ordentlig og reel måde, siger han og nævner nødvendigheden af de lange briller.
- 10 år er ingen tid i skibsfart. Skibe bygges til en 20-årig, måske 30-årig periode. Derfor er det godt at have is i maven under op- og nedture. Markedsfornemmelse og købmandskab tæller. Analyse af megatrenden og ageren med timing i forhold til samfunds-trenden er afgørende.
Lars Vang Christensen har endnu ikke hørt om nogen, som reelt forudså, at krisen ville komme så pludseligt - og med en sådan voldsomhed.
- Den blev udløst langt fra Danmark, men globaliseringen har den bagside, at alle deler samme information og agerer samtidig på den. Det er nok aldrig set før i verdenshistorien i det omfang, vurderer han.
- Den afgående formand for Danmarks Rederiforening, Torben Janholt sagde for nylig ud fra et citat af A.P. Møller, at dårlige tider er et gode: Man må aldrig kæmpe imod de store trends. Man skal altid arbejde med markedet.
- Og det er jo rigtigt: Markedet vinder altid. Man kører med op og med ned og tager de klø og gevinster det giver, siger Lars Vang Christensen.
Lars Vang Christensen begyndte som 17-årig i A.P. Møller-koncernen. Han blev kaptajn, men kom ret hurtigt i land og arbejdede med forskellige projekter. Han har som en af de få både en operationel og shipping kommerciel baggrund.
ænge arbejdede han som troubleshooter forskellige steder på kloden, inden han gik over til rederidrift ikke mindst i Singapore og Storbritannien, hvorfra han i en årrække drev A.P. Møller-Mærsks rederier uden for Danmark.
Det var i den sammenhæng, at han blev involveret i organisationsarbejdet, som både har ført til posten som næstformand i ICS og nu formand for Danmarks Rederiforening og undervejs har han også gjort karriere i organisationsarbejdet i England og Singapore.
Lars Vang Christensens fritid er knap, men han lægger vægt på at være et familiemenneske, der prioriterer sin hustru og de to børn på 12 og14 år, som nu for første gang bor i Danmark.
Lidt golf og squash bliver der også tid til, selv om han har en del rejseaktivitet til bl.a. afdelingerne i Frankrig og Singapore, til skibsværfter og til besøg hos kunder.