Har du set et modulvogntog? Selvfølgelig har du det, når du bevæger dig i transportbranchen.
Men lægger du for alvor mærke til, at modulvogntoget er små syv meter længere end de lastbiler, du plejer at overhale? Hvis du da har overhalet et. Nej, vel.
De er der ude på vejene hver dag og har nu været det et halvt års tid. Men – selv om der for eksempel er mere end 1700 modulvogntog på Øresundsbron hver måned – har vi knapt lagt mærke til dem.
Branchen kan derfor fejre seks måneders fødselsdag med begge arme i vejret: Modulvogntoget er blevet en succes.
Modstanderne prøvede at føre en skrækkampagne mod de 25,25 meter lange lastbil-kæmper, monster-lastbiler, mega-trucks og hvad de ellers blev kaldt. Men det lykkedes ikke at kyse politikerne, der med modulvogntogsforsøget traf en klog beslutning – selv om den var alt for længe undervejs.
Den danske model har fået ros fra Norge og de danske erfaringer kan gå hen og få indflydelse på modulvogntogsforsøg i det øvrige Europa.
Den største hurdle er jernbane-lobbyen, der peger på, at modulvogntogene er dårlige for CO2-regnskabet. Lobbyen har senest fået opbakning fra det anerkendte tyske Fraunhofer-institut. Og selvfølgelig handler det om at få mere gods over på skinnerne, men i fremtidens Europa bliver der behov for både jernbaner og modulvogntog, der kan tage lidt mere gods med bag samme trækker. Det er ikke et enten eller – men et både og.
Der er dog al grund til at være agtpågivende, hvis Danmark skal være rollemodel. For med hver udvidelse af modulvogntogsnettet øges også risikoen for uheld. I løbet af i år kobles flere havne på nettet og det betyder uvilkårligt, at de lange lastbiler skal længere ind i byerne. Derudover ligger der et hav af ansøgninger fra transportvirksomheder om at blive koblet på nettet i fase tre.
Dermed bliver modulvogntogene uvilkårligt endnu mere synlige i trafikken – og for dele af branchen kan udvidelsen da heller ikke gå hurtig nok.
Men modstanderne af modulvogntogene lurer omkring hjørnet, og vær vis på, at de vil prøve at puste til en mediestorm, når det første modulvogntog er indblandet i en ulykke. Modstanderne har ikke fået meget skyts i det første halve år, hvilket ikke mindst skyldes dygtige chauffører.
Men der er god grund til at få armene ned igen og få et godt tag i rattet, så modulvogntogsforsøget kan blive styret helt i mål.