Hvis chaufføren får en uddannelse i energirigtig kørsel og bearbejder sine rutiner, kan en lastbil spare 10-12 procent brændstof - og dermed udlede 10-12 procent mindre CO2.
Det er et af de 49 anvendelige klima-forslag, som Dansk Transport og Logistik (DTL) og Dansk Erhverv kommer med i en helt ny brochure, som indeholder en række vidt forskellige bud på, hvordan transporten kan give et bidrag til reduktion af Danmarks samlede CO2-udledning her og nu.
- Det har været vigtigt for os at handle i stedet for at bruge store ord. Transporten i Danmark – både gods- og persontransport – skal inden 2020 reducere sin samlede CO2-udledning med 20 procent. I DTL og Dansk Erhverv organiserer vi en stor del af transporten i Danmark, så derfor har vi fundet det væsentligt, at vi i en helt ny klimabrochure kommer med 49 anvendelige, konkrete bud på, hvordan transportens virksomheder kan bruge mindre brændstof og dermed reducerer CO2-udslippet. Vores forslag er der samtidig god økonomi i for virksomhederne, for op til 28 pct. af deres omkostninger går til dieselolie, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
I Dansk Erhverv, der repræsenterer 20.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning, oplevelse, transport og service, mener også, at brochuren kan bruges af andre end transportvirksomheder.
- Vi er glade for, at rådene både giver klimamæssige og økonomiske gevinster for vores virksomheder, og vi forventer, at rådene, der er lette at gå til, bliver taget godt imod af virksomhederne, siger Dansk Erhvervs adm. direktør Jens Klarskov.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard peger på, at nok er der mange CO2-besparelser at hente i brochuren, men at de desværre ikke rækker helt i forhold til regeringens ambitioner.
- Fakta er, at transportområdet på nuværende tidspunkt ikke er det sted, hvor det samfundsøkonomisk giver den største gevinst at stille krav om kraftige reduktioner. Når der kommer drivstof som CO2-neutralt biobrændstof, brint og muligvis el, der er optimalt, vil det nok blive anderledes. Regeringens klimamål bliver ganske enkelt svære at nå, siger han.
DTL og Dansk Erhverv har samarbejdet med eksperter, branchefolk, producenter og leverandører om at scanne markedet for markedsmodne løsninger.