Vanflash: Hybrid van, der kan styrke virksomhedens miljøprofil.
Af Lars LassenDer skulle gule nummerplader på Toyota Prius, før hybridbilen gjorde sit indtog på de danske veje for alvor. Der blev solgt 207 Toyota Prius i 2008, heraf var der gule nummerplader på de 169.
Den dyre hybridteknologi gav Prius et markant handikap i forhold til tilsvarende konventionelle biler på det danske marked på grund af de danske afgifter, der forstærker merprisen for en kombineret benzin- og el-drevet drivlinie.
Prisen for en Prius på hvide plader nærmer sig 400.000 kroner. På gule plader kan man erhverve en Prius for 192.379 kroner.
Den nuværende Prius-Model, der er anden Prius-generation, har efterhånden en del år på bagen. Et gennemsnitligt brændstofforbrug ved blandet kørsel på 23,3 kilometer per liter benzin er i dag matchet eller overgået af flere konventionelle biler. Men det er alle modeller i mindre bilklasser.
Enkelte dieseldrevne konkurrenter i samme vægtklasse som Prius nærmere sig med forbrugstal omkring 20 kilometer på literen, men den næste version af Prius, der er på trapperne, kommer til at øge spændet til de konventionelle konkurrenter.
Førerkabinen er rummelig og komfortabel. Indretningen er præget af den ganske diskrete automat-gear-vælger på instrumentbordet. Testbilen havde et stort display på midterkonsollen (ekstraudstyr). Sidstnævnte kan ud over navigation give føreren et overblik over hvornår han/hun kører økonomisk eller frådser med de dyre dråber.
Som hybridbil kombinerer Prius trækkraften fra el- og benzinmotoren optimalt. Det vil i praksis sige, at det er næsten umuligt at få Prius til at køre på el-motoren alene og kun ganske korte distancer. I stedet bruger Prius den opladede el på batteriet til at aflaste benzinmotoren under accelerationer.
Det er netop under acceleration, at konventionelle motorer bruger mest brændstof. Her sparer computerteknologien i Prius kostbare omdrejninger.
Grøn profilDe færreste biler holder fabrikanternes løfter når det gælder brændstofforbrug. Det gælder også Prius, der i praksis er omtrent umulig at få til at køre 23 kilometer på en liter 95-oktan. Men tjekker man en af de mange forbrugerbaserede hjemmesider med reelle data for brændstofforbruget, så ligger Prius faktisk i top med op mod 20 kørte kilometer på literen.
Så Prius Grønne image er ikke bare spin.
Og netop Prius' grønne image har og er stadig bilens stærkeste salgsargument. Toyota har skabt en solid og velkørende og miljøvenlig bil i mellemklassen. Køreoplevelsen læner sig op ad det kedelige – men det gør andre biler i klassen også.
Som van begrænser den lave hæk nytteværdien en anelse i forhold til en ombygget stationcar. Men det forholdsvis lille varerum kan sagtens måle sig med det man finder i mange af de mindste gulpladebiler på markedet.
ll@transporttidende.com