Hvor skal vi hen: Går det op eller ned – eller ligeud langs bunden i nordisk luftfragt? Svarene falder forskelligt ud.
Af Herbert NielsenI det danske marked finder eksempelvis Strait Air, at der en let grund til forsigtig optimisme:
- Efter et fald i 20-30 procent i mængderne finder vi måske nu mindre pessimisme blandt eksportørerne, siger Gunnar Nissen, Strait Air airfreight manager. Men de enkelte forsendelser er fortsat gennemsnitligt mindre end i de sidste par år.
- Den danske eksport er jo drevet af udviklingen på de større markeder i verden, og det spiller naturligvis direkte ind på vores forretningssituation. Nogle segmenter er dog mindre berørt af den aktuelle krise, som blandt andet den farmaceutiske industri, der fortsat kører godt.
En anden vigtig niche for Strait er den internationale luftfartsindustri. Strait er agenter i Danmark for det franske logistikvirksomhed SDV International Logistics, og har blandt sine kunder blandt andre SAS Component og den danske virksomhed Satair, der distribuerer reservedele og komponenter til luftfarten over hele verden.
På samme måde er også forretningsområdet skibsreservedele fortsat i god gænge, selvom aktiviteten i den kommercielle skibsfart også er berørt af krisen.
- Vi ser i dagens marked en tendens til, at de store konkurrenter nu også går efter de forretningsområder, der før blev betjent primært af små og mellemstore speditører, som Strait Air. Også mindre voluminer er i dag interessant for de store konkurrenter – og det skærper jo kampen, siger Gunnar Nissen.
Andre tonerI Sverige lyder der delvist andre toner fra en af de store – Geodis Wilson. Målt på IATA-forsendelser er det svenske marked ganske hårdt ramt med en nedgang på omkring 25 procent i 2. Kvartal 2009.
- Det svenske marked er særligt hårdt ramt på grund af de vanskeligheder, de store bilfabrikker Saab og Volvo er inde i. Og disse vanskeligheder rammer ikke kun dem selv, men også en underskov af andre leverandører til den automotive industri, siger Jörgen Ekwall, Geodis Wilson Sverige.
- Importmarkedet er mindre ramt, og lige nu ser vi den årlige højsæson for import af tekstiler, drevet af den svenske konfektionsindustri. Men generelt venter vi, at også denne sektor vil ligge betydeligt under niveauet for 2008.
Det er Jörgen Ekwalls håb, at selskabet har set bunden af udviklingen, og der er da visse tegn på, at nedgangen er ved at flade ud.
- Januar og februar var helt elendige, men de sidste måneders statistik fra IATA viser en mindre stejl nedadgående kurve.
På grund af markedssituationen er raterne helt i bund, og det er på kort sigt en fordel for eksportørerne.
- Men på længere sigt er der grund til ængstelse for, om vi beholder den nuværende ganske store kapacitet af fragtfly ud af Sverige og i det hele taget Skandinavien. Især til Fjernøsten er der mange selskaber, der konkurrerer, og de lave rater kan gøre det ulønsomt for mange at drive virksomhed med fragtfly. Vi er for eksempel meget afhængige af Singapore Airline Cargo’s fragtflyvninger ud af København, og det ville ramme os, hvis der blev skåret i denne trafik.
Ewall har dog også positive ting at nævne: For første gang kom Geodis Wilson ud som nummer 1 blandt Sveriges luftfragtspeditører på CASS’ liste i januar og marts.
- Det viser i det mindste, at vi vinder markedsandele i en vanskelig situation. Det er glædeligt for os, siger Jörgen Ekwall.
Finsk optimismeMåske det mest positive budskab kommer i denne runde fra Finland.
De seneste IATA-statistikker viser, at de samlede finske IATA-fragtmængder i januar faldt med 27 procent. I februar var faldet modereret til 20 procent – og i marts var der faktisk tale om en fremgang på 11 procent mod året før.
- Vi kan ikke lige pege på nogen enkelt industri som årsag til denne udvikling. Det ser snarere ud til at være en trend, som vi i hvert fald kan tillade os at kalde ”forsigtigt positiv”, siger Mika Seppälä, chef for Lufthansa Cargo i Finland.
Men det er en kendsgerning, at det finske marked er lige så hårdt trængt som alle andre markeder, og konkurrencen blandt luftfartsselskaberne er benhård. Desuden er det finske marked naturligvis domineret af en stærk national carrier, Finnair, der har et stort netværk af ruter til Asien.
- Vi må være meget forsigtige, når vi søger at byde på forventningerne til 2009. Men lad mig sige, at det ser i hvert fald ud til, at 2009 ikke bliver så slem endda, siger Mika Seppälä.