23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvem kender Koldings Lufthavn?

Lille men vaks: Kolding-egnens lufthavn i Vamdrup er måske et af de mere anonyme centre for dansk luftfart. Her letter ingen charterfly. Men den er hjemsted for blandt andre DAT.

Lille men vaks: Kolding-egnens lufthavn i Vamdrup er måske et af de mere anonyme centre for dansk luftfart. Her letter ingen charterfly. Men den er hjemsted for blandt andre DAT.





Af Herbert Nielsen

DAT, som opererer ud fra Vamdrup, er tydeligvis et ”anderledes” luftfartsselskab. Ambitionen er ikke at vokse i raketfart med store fly. Derimod har DAT siden sin etablering vokset sig større i støt og roligt tempo og med afsæt i en bred vifte af opgaver inden for passagerflyvning, charteroperationer, specialmissioner og fragtflyvninger i både ind- og udland.

DAT blev grundlagt i 1989 af Jesper og Kirsten Rungholm med et enkelt fly af typen Short Skyvan SC-7, der nærmest var at sammenligne med en flyttekasse med vinger og to motorer.

I dag råder DAT over en flyflåde bestående af to to ATR 72-201/202, ni ATR 42-300/320 og to Saab 340A. Samt det helt nye, der markerer springet til jetalderen for DAT: En MD-87, der kom til lige omkring juletid.

I 2004 tog DAT endnu et spring fremad med etablering af et datterselskab i Litauen: DOT i samarbejde med en litauisk partner, Evaldas Petkus, der tidligere var VP for det nu hedengangne Air Lithuania, der senere blev til flyLAL.

Forretningsideen med DOT var – og er – at forsyne DAT og andre luftfartsselskaber med kapacitet i form af fly og besætninger til betjening af ruter med litauisk-registrerede ATR-fly. DOT har nu otte turboprop-fly i luften på ruter, blandt andet i Norge.

DAT ind i jetalderen

Til trods for dagens krise i luftfarten er DAT i stadig udvikling.

- Vi modtog vores MD-87 og var klar til operationer fra januar 2009. Det var ikke nogen let tid at starte op på, men vores valg af flytype var rigtigt. MD-87 er et ældre fly, som er relativt billig i anskaffelse og til gengæld relativt dyrt at flyve. Sammenlignet med mere moderne fly koster det derfor ikke så meget, når det står på jorden, mens det koster mere, når det er i luften – men så er der jo også kunderne, der betaler, siger Ole Christiansen, DAT’s salgschef.

DAT havde fra starten forskellige ad-hoc opgaver med det nye MD-87, men fra starten af sommersæsonen er der rigtig fart i udviklingen.

- Vi har nu kontrakter til et program for sommeren, der indebærer fuld dækning for alle de flyvetimer, vi skal have med flyet, og det sætter endda gang i planer om anskaffelse af endnu et jetfly inden udgangen af dette år, siger Christiansen.

Men planerne stopper ikke derved: Selskabet har netop indkøbt endnu et jetfly - denne gang en Boeing 737-300QC, der bliver indregistreret i Litauen med datterselskabet DOT som operatør.

- Det nye fly skal flyves af piloter fra flyLAL, der er skolede til denne flytype, og flyet stationeres i Karup på en kontrakt med det australske selskab Adagold, siger Ole Christiansen. Flyets opgave bliver at flyve militære opgaver for Adagold, der har kontrakt med NATO om transport af tropper og forsyninger. Flyet er et quick-change fly, der hurtigt kan omkonfigureres til enten passager- eller fragtflyvninger.

Det bliver leveret til DOT i juni 2009 og er herefter klar til at løse de nye opgaver.

Knogleekspres

DAT flyver også båretransporter af tilskadekomne. Inkarnerede skiløbere og andre med hang til leg i sne kender sikkert DAT’s ”knogleekspres”, der fragter overmodige og uheldige danske skiløbere hjem med gipsbenet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.12